T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
AYDIN / BOZDOĞAN - Bozdoğan Anadolu Lisesi

Meslekler B Harfi ile Başlayanlar

BANKACILIK VE SİGORTACILIK MESLEK ELEMANI

TANIM

Bankacılık ve sigortacılık konusunda, sigorta ürünlerinin pazarlanması, bilgilendirme ve satış işlemlerini yürüten kişidir.

 

GÖREVLER

 Bankada hesap açma, kapatma işlemlerini yapar.

 Havale, EFT, virman gibi para transferi işlemlerini yapar.

 Çek, senet tahsilat işlemleri yapar.

 İthalat ve ihracat ile ilgili aracılık işlemleri yapar.

 Döviz alım satım işlemlerini yapar.

 Emanet kabul işlemlerini yapar.

 Müşterilerin nakdi, gayri nakdi kredi taleplerini karşılar.

 Kambiyo işlemlerini yapar.

 Fatura, vergi ve SSK ödemelerine aracılık eder.

 Ölüm, hastalık, kaza, yangın, hırsızlık, deprem vb. risklere karşı kendisinin veya yakınlarının gelecekte parasal yönden güvencede olmasını isteyen kimselere sigorta hizmetleri hakkında bilgi vererek onları bu hizmetlerden yararlanmaya istekli hale getirir.

 Müşterinin sigorta ihtiyacına göre teminat belirler, uygun ürünün tanıtımını yapar.

 Sigorta yaptırmak isteyen işlemlerini yapar, sigorta primlerini belirler, müşteri dosyası oluşturur ve primlerin ödenmesini sağlar.

 Sigorta kapsamında kayba uğrayan müşterinin tazminat işlemini inceler, sigorta eksperinden alınan bilgiye göre tazminatın müşteriye ödenmesini sağlar.

 Sigorta süresi içinde meydana gelen değişiklikler konusunda müşterilere danışmanlık yapar, uygun zeyilnameyi düzenler.

 Süreli sigortalarda süre sonunu sigortalıya hatırlatır, mutabakat sağlayarak poliçeyi yeniler.

 Sigorta sözleşmesine konu olan ve sigorta şirketlerince görülmesi istenen ev, araç, tekne vb. kıymetleri poliçe düzenlemeden önce görür, fotoğraflandırır.

 İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular.

 Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır.

 Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

Bilgisayar,

Fotokopi, faks makinesi,

Hesap makinesi,

Bankacılık işlemlerinde kullanılan dekont, başvuru formları/sözleşmeler,

Sigortacılık işlemlerinde kullanılan teklifnameler, poliçe, zeyilname, bilgilendirme formları,

Tahsilat form ve makbuzları,

Fotoğraf makinesi, kamera, yazıcı .

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Bu meslekte çalışmak isteyenlerin;

Sayısal düşünme ve sayılarla işlem yapabilme becerisi gelişmiş,

Dikkatli, sabırlı, sakin ve titiz,

Göz ve ellerini eşgüdümle (uyumla) kullanabilen,

Yeniliklere açık,

İnsan ilişkilerinde başarılı,

Sözlü ve yazılı iletişim kurallarını bilen,

Hareketli bir tempoya ayak uydurabilen,

Güler yüzlü,

Ekip çalışmasına yatkın kimseler olması gereklidir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Bankacılık ve sigortacılık işlemlerinin yapıldığı temiz ve aydınlık ofis ortamlarının yanı sıra, müşterilerle yerinde görüşme gerektirecek durumlarda işyerlerine giderek çalışmak durumundadırlar.,

 

MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Meslek eğitimi; üniversitelere bağlı meslek yüksekokullarında “Bankacılık ve Sigortacılık” ön lisans programlarında verilmektedir. Ayrıca; bu kişilerin Sigortacılık Eğitim Merkezi tarafından gerçekleştirilen zorunlu teknik personel eğitimini tamamlamaları gerekmektedir.

 

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Meslek liselerinin Sigortacılık, A-Grubu (Ticaret Lisesi Fen), Bankacılık, Bilgisayarlı Muhasebe, Borsa Hizmetleri, Deniz ve Liman İşletme, Dış Ticaret, Emlak Komisyonculuğu, Genel Hizmetler(Demiryolu), İşletme, İşletmecilik (Demiryolu), Muhasebe, Muhasebe, Finansman ve Pazarlama, Tesis İşletmeciliği, Ticaret, Muhasebe ve Finansman, Pazarlama, Pazarlama ve Perakende, Satış Yönetimi ve Reklamcılık, Sigortacılık, Sigortacılık ve Risk Yönetimi, Ulaştırma Hizmetleri, Ticaret liselerini alan ayrımı olmadığı dönemde bitirenler “Bankacılık ve Sigortacılık” ön lisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler . Ortaöğretim başarı puanları, okul türleri, Mesleki ve Teknik Eğitim Bölgeleri (METEB) ve mezuniyet yılları dikkate alınarak program kontenjanı dahilinde yerleşebilirler. Meslek liselerinin sınavsız geçiş için belirlenen alanlar dışındaki alanlardan ya da genel liselerden mezun olanlar ise sınavsız geçiş sonunda açık kontenjan kalırsa bu programa yerleştirilebilirler. Bunun için adayların ÖSYM tarafından yapılan Yüksek Öğrenime Geçiş Sınavına (YGS) girmeleri ve yeterli “(YGS-6)” puanı almaları gerekir. Ayrıca Bankacılık ve Sigortacılık Açıköğretim için sınavsız geçis ile yerleştirmede OBP kullanılacak, sınavsız geçişle dolmayan kontenjanlara yapılacak yerleştirmede ise YGS puanları kullanılacaktır.

 

EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Bankacılık ve Sigortacılık programlarında ön lisans düzeyinde 2 yıl süreli eğitim verilmektedir.

Eğitim sürecinde öğrencilere ekonomi, finans, yönetim, hukuk, matematik derslerinin yanı sıra sektörünün ihtiyaç duyduğu uzmanlık alanlarına yönelik meslek dersleri verilmekte sektörün önde gelen kuruluşlarında zorunlu staj yaptırılmaktadır. Süreç sonunda finans sektörünün uygulamalarına kolayca uyum sağlayabilecek öğrenciler yetişmektedir.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimi başarı ile tamamlayanlara önlisans programına ait diploma ve “Bankacılık ve Sigortacılık Meslek Elemanı” unvanı verilir.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

 Ülkemizde bankacılık sektöründe büyük ilerleme gözlenmektedir. Söz konusu durum bu alanda çalışacak işgücüne olan ihtiyacı da beraberinde getirmektedir.

 Bankacılık ve sigortacılık mezunları kamu sektöründe, kamu bankalarında, özel sektörde, bankacılık ve sigortacılık sektöründe faaliyet gösteren işyerlerinde çalışabilirler.

 Mezunlar sigorta acentesi açabilmekte ya da sigorta şirketlerinde iş bulabilmektedirler.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Öğrenciler, yüksek öğrenimleri süresince çeşitli kurum ve kuruluşlar tarafından sağlanan kredi ve burslardan faydalanabilir ve yaz dönemindeki uygulamalı eğitimleri süresince, işletmeler tarafından öngörülen miktarlarda kazanç elde edebilirler.

EĞİTİM SONRASI

Bankacılık ve Sigortacılık Meslek Elemanları ilk işe başladığında asgari ücret üzerinden bir kazanç edinilmektedir. İşteki tecrübe, pozisyon ve işletmenin yapısı doğrultusunda bu kazançta 1,5-2 kat artış olabilmektedir.

MESLEKTE İLERLEME

MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

Bankacılık ve Sigortacılık ön lisans programını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş sınavına girip başarılı oldukları takdirde; üniversitelerin Aktüerya, Aktüerya Bilimleri, Bankacılık, Bankacılık ve Finans, Bankacılık ve Finansman, Bankacılık ve Sigortacılık, Ekonometri, Ekonomi, Ekonomi ve Finans, İktisat, İşletme, İşletme Enformatiği, İşletme-Ekonomi, Lojistik Yönetimi, Sermaye Piyasası, Sermaye Piyasası Denetim ve Derecelendirme, Sigortacılık, Sigortacılık ve Risk Yönetimi, Uluslararası Finans, Uluslararası İşletme, Uluslararası İşletmecilik, Uluslararası İşletmecilik ve Ticaret, Uluslararası Ticaret, Uluslararası Ticaret ve Finansman,  Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik, Uluslararası Ticaret ve Lojistik lisans programlarına kontenjan dahilinde dikey geçiş yapabilirler.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Bankacılık ve Sigortacılık Meslek Elemanları, kurum içi performanslara bağlı olarak ya da eğitimlere katılarak her kademede yapılmakta olan sınavlarda başarılı olması şartıyla (farklı işletme/kurumlarda farklı adlandırılmış şef-yönetmen gibi) kademelere yükselebilirler.

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENİ

_________________________________________________

TANIM

Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere beden eğitimi ile ilgili eğitim veren kişidir.

 

GÖREVLER

Beden eğitimi konusu ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.

Beden eğitimi öğretmeni, bu program çerçevesinde,

 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,

 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,

 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarı düzeylerini artırıcı önlemler alır,

 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,

 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,

 Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,

 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,

 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.

 

KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ

 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planı, not defteri, yoklama defteri, Ders kitapları,

 Okul araç ve gereçleri,

 Gülle, disk, çekiç, engeller, sehpa ve çıtalar, barfiks, dik halat (tırmanma halatı), eğik halat, paralel ve asimetrik bar, halka, ip merdiven, parmaklıklı duvar, jimnastik kasası, minder, denge ağacı, tramplen, trambon, trambolin, atlama ipi, sağlık topu, saplı top, trapez, lobut, çember, lastik top, su topu, tenis masası, tenis topu, raket, ring, halat, boks eldiveni, koki, branda, mayo, eşofman, spor ayakkabısı, kayak ayakkabısı, kondisyon geliştirici aletler,

ağırlık torbası, ağırlık yeleği vb.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Beden eğitimi öğretmeninin hem alanı hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.Beden eğitimi öğretmeni olmak isteyenlerin;

 Spor yeteneği olan,

 Göz-el ve ayaklarını eşgüdümle kullanabilen,

 Bedence sağlam ve güçlü,

 Spora karşı ilgili ve bu alanda başarılı,

 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,

 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,

 Dikkatli, işine özen gösteren,

 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,

 -İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, sevecen, hoşgörülü, sabırlı,

 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,

 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı

 kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Beden eğitimi öğretmeni, genellikle spor salonunda, okulun bahçesinde ve bazen sınıfta görev yapar, görevini genellikle ayakta atlama, sıçrama, koşma, tırmanma gibi hareketler yaparak yürütür. Çalışma ortamı mevsime göre açık veya kapalı, ama oldukça gürültülüdür.

 

MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi; aşağıda belirtilen üniversitelerin Eğitim fakültelerinin ve Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarının Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümlerinde verilmektedir.

 Abant İzzet Baysal Üni. (Bolu) Beden Eğt. ve Spor Y.Okulu,

 Adnan Menderes Üni. (Aydın) Beden Eğt. ve Spor Y.Okulu,

 Akdeniz Üni. (Antalya) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Anadolu Üni. (Eskişehir) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Ankara Üni. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Atatürk Üni. (Erzurum) Ağrı Eğitim Fakültesi,

 Atatürk Üni. (Erzurum) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 -Atatürk Üni. (Erzurum) Erzincan Eğitim Fakültesi,

 -Atatürk Üni. (Erzurum) Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi,

 -Afyon Kocatepe Üniversitesi Beden Eğt. ve Spor Yüksekokulu

 -Balıkesir Üniversitesi Beden Eğt. ve Spor Yüksekokulu,

 Celal Bayar Üni. (Manisa) Beden Eğt. ve Spor Yüksekokulu,

 Cumhuriyet Üni. (Sivas) Beden Eğt. ve Spor Yüksekokulu,

 Çanakkale Onsekiz Mart Üni. Eğitim Fakültesi,

 Çukurova Üni. (Adana) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 -Dicle Üni. (Diyarbakır)Beden Eğitimi ve Spor Yüksek okulu,

 -Dokuz Eylül Üni. Buca Eğitim Fak. Beden Eğt. ve Spor Yüksekokulu,

 Dumlupınar Üni. (Kütahya) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Ege Üni. (İzmir) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Erciyes Üni. (Kayseri) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu

 Fırat Üni. (Elazığ) Beden Eğitimi ve Spor Yüksek okulu,

 -Gazi Üni. (Ankara) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 -Gazi Üni.Kastamonu Beden Eğitimi ve Spor yüksek okulu,

 -Gazi Üni.Kırşehir Beden Eğitimi ve Spor Yüksek okulu,

 Gaziantep Üni. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Gaziosmanpaşa Üni. (Tokat) Beden Eğt. ve Spor Y.Okulu,

 Hacettepe Üni. Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu,

 Harran Üni. (Şanlıurfa) Fen-Edebiyat Fakültesi,

 İnönü Üni. (Malatya) Eğitim Fakültesi,

 İstanbul Üni.Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu

 Kafkas Üni. (Kars) Sarıkamış Beden Eğt. ve Spor Y.Okulu,

 Karadeniz Teknik Üni. (Trabzon) Fatih Eğitim Fakültesi,

 -Kocaeli Üni. Beden Eğitimi ve Spor Yüksek okulu,

 Marmara Üni. (İstanbul) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Mersin Üni. (İçel) Beden Eğitimi ve Spor Yüksek okulu,

 Muğla Üni. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Mustafa Kemal Üni.(Hatay) Beden Eğt. ve Spor Yüksekokulu,

 Niğde Üni. Aksaray Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Niğde Üni. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Ondokuz Mayıs Üni. (Samsun) Amasya Eğitim Fakültesi,

 Ondokuz Mayıs Üni. Yaşar Doğu Beden Eğitimi ve Spor Y.Okulu

 -Pamukkale Üni. (Denizli)Beden Eğitimi ve Spor Yüksek okulu,

 Sakarya Üni. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Selçuk Üni. (Konya) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Selçuk Üni.Karaman Beden Eğitimi ve Spor Yüksek okulu,

 Süleyman Demirel Üni. (Isparta) Burdur Eğitim Fakültesi

 Trakya Üni. (Edirne) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu,

 Uludağ Üni. (Bursa) Eğitim Fakültesi,

 Yüzüncü Yıl Üni. (Van) Eğitim Fakültesi.

 

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

 Lise veya dengi okul mezunu olmaları,

 Yükseköğretime Geçiş Sınavında (YGS) herhangi bir puan türünden barajı aşarak

başarılı olduktan sonra, ilgili üniversitece yapılacak olan özel yetenek sınavında girmeleri ve başarılı olmaları gerekmektedir. Yetenek sınavı iki aşamada yapılmaktadır. Birinci aşamada; adayın 20 m. mekik koşusunda aldığı puan ile YGS puanı  göz önünde bulundurulur. Sıralamaya konulanlar barajı geçtiklerinde ikinci aşamaya devam edebilirler.

İkinci aşamada; adayın psikomotor özellikleri 6 testle ölçülerek spora yatkınlık düzeyleri belirlenir. Adayların iki aşama sonunda aldıkları toplam puana göre yapılacak sıralama sonunda saptanan kontenjana girenler meslek eğitimine başlama şansına sahip olurlar.Psikomotor özellikleri ölçen testler:El kavrama kuvveti, Bacak kuvveti, Dikey sıçrama, Esneklik, 30 m. sürat, Koordinasyon ve beceri

 

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Meslek eğitimi, hem kuramsal hem de uygulamalı olarak yapılır. Eğitim süresince okutulan dersler aşağıda belirtilmiştir.

Eğitimin;

1. yılında: Spor Bilgisine Giriş I-II, Anatomi, Fonksiyonel Anatomi, Fizyoloji, Spor Fizyolojisi, Bilgisayar I-II, Ritmik Eğitim ve Jimnastik, Basketbol I-II, Voleybol I-II, Hentbol I-II, Atletizm I-II, Serbest Jimnastik I-II, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili. Yabancı Dil (İngilizce, Fransızca, Almanca).

2.Yılında: Atletizm III-IV, Basketbol III, Voleybol III, Hentbol III, Güreş II-III, Ritmik Jimnastik II-III, Futbol I-II, Alet Jimnastiği I-II, Spor Fizyolojisi, Eğitim Bilimlerine Giriş, Beden Eğitimi Spor Sosyolojisi, Hareket Bilgisi, Rekreasyon Liderliği, Eğitim Psikolojisi.

3. Yılında: Futbol, Alet Jimnastiği III, Antrenman Bilgisi I-II, Cankurtaran III, Eğitsel Oyunlar, B.Eğitimi Spor Tarihi, Halk Oyunları I-II, Seçmeli Ders I (Modern dans, halter, su topu, masa tenisi vb.), Seçmeli Ders II (Senkronize yüzme, aerobik dans, kürek, tenis vb.), Genel Öğretim Metotları, Ölçme Değerlendirme.

4. Yılında : Seçmeli Spor Dalı I-II, Spor Masajı, İstatistik, Sağlık Bilgisi Beslenme, Özel Öğretim Yöntemleri., Eğitim Sosyoloji, Seçmeli Ders, Uygulama dersleri vb. verilir.Öğrenciler eğitimleri sırasında okullarda uygulama yapmaktadırlar.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara alanı belirten lisans diploması ve “Beden Eğitimi

Öğretmeni" unvanı verilir.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Beden eğitimi öğretmenleri Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okulları, ortaokullar, genel liseler, Anadolu liseleri, mesleki ve teknik liseler, fen liseleri, spor meslek lisesi ve üniversitelerde, beden eğitimi öğretmeni olarak çalışabilirler. Beden Eğitimi dersi dışında, Spor Faaliyetleri ve Milli Oyunlar, Spor İlkyardımı, Halk Oyunları, Spor Yönetimi ve Organizasyon, Spor Psikolojisi gibi derslere girerler. MEB´ca yapılan müfettişlik sınavını kazanırlarsa müfettişlik yapabilirler. Beden eğitimi öğretmenleri , çeşitli spor merkezlerinde, aerobik salonlarında, fitness centerlarda (fazla kilolardan kurtulmak için zayıflama egzersizlerinin yapıldığı yerler vb.) çalışabilirler.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Bu programa yerleştirilenler arasından özel yetenek sınavı puanı en yüksek adaydan başlamak üzere belli sayıda öğrenciye Milli Eğitim Bakanlığı´nca burs verilmektedir. Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından da yararlanabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’na göre

9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar. Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim-öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.

MESLEKTE İLERLEME

Öğretmenlik mesleği dışında Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün merkez ve taşra

birimlerinde idareci ve antrenör olarak, spor kulüplerinde monitör, masör ve

kondisyoner, özel spor kuruluşlarında ve diğer kuruluşların spor ile ilgili birimlerinde

uzman olarak, turizm sektöründe animatör olarak görev yapabilmektedirler.

BİLGİSAYAR MÜHENDİSİ

__________________________________________________

TANIM

Herhangi bir işi yapmak veya bir sorunu çözmek amacı ile bilgisayar donanım ve yazılımlarını tasarlayan, gerçekleştiren ve geliştiren kişidir.

 

GÖREVLER

Bilgisayar mühendisleri yönetim, endüstri ve hizmet alanlarında değişik görevler üstlenebilirler. Aşağıda ana başlıklarda belirtilen görevlerde bulunabilirler:

1- Sistem çözümleyici olarak görev yapanlar;

 Kuruluşun işlevine göre bilgisayar donanımı ve yazılımı ihtiyacını saptar,

 Bu uygulama sistemini belli bir zaman içerisinde kurar,

 Sistemin çalışması sırasında meydana gelebilecek aksaklıkları saptar ve ortadan kaldırır,

 Sistemin iyileştirilebilmesi için gerekli yöntemleri, kullanılacak araç ve gereçleri, çalışacak personeli belirler,

 Her aşamada yapılacak işlerle ilgili ayrıntılı yönergeler hazırlar, karşılaşılabilecek güçlükler için önlemler alır ve personele bunlarla ilgili bilgi verir,

 Bilgisayar sisteminin kurulduğu kuruluşta sistem uzmanı olarak gerek donanım gerekse yazılım alanlarında hizmet verir.

2- Sistem programcısı olarak görev yapanlar;

 Bilgisayarın işletim sistemi üzerinde program geliştirir,

 Değişen teknolojiye göre kullanımı daha ileri düzeyde olan yeni işletim sistemleriyle eskisini değiştirir,

 Sisteme destek olacak yazılımlar geliştirir.

3- Uygulama programcısı olarak görev yapanlar;

 Herhangi bir işi bilgisayara yaptırmak veya bir sorunu bilgisayar yardımı ile çözmek için gerekli teorik işlemleri ve bunların uygulama sırasını saptar,

 Bilgisayara verilecek verilerin ve bilgisayardan elde edilecek sonuçların biçimini belirler,

 Yazılımın akış şemasını hazırlar,

 Bu şemaya uygun olarak yazılımı herhangi bir programlama dili ile gerçekleştirir,

 Programın amaca uygun olarak çalışıp çalışmadığını, varsa çalışması sırasında meydana gelen aksaklıkları saptar,

 Eksiklikleri ve hataları, bir daha meydana gelmeyecek şekilde ortadan kaldırır,

 Programı, amaca uygun hizmet verebilecek şekilde hazırladıktan sonra kullanım yönergesini hazırlayarak bilgisayar operatörlerine teslim eder.

4- Veri tabanı yöneticisi olarak görev yapanlar;

 Amaca yönelik kullanımı hızlı ve pratik olacak şekilde özel bir veri tabanı oluşturur,

 Varolan özel veri tabanını geliştirir,

 Veri tabanı kullanımı ile ilgili konularda çalışarak kullanıcıların sorunlarını çözümler,

 Şifre oluşturarak, veri tabanının güvenliğinden sorumlu olur.

5- Veri iletişim uzmanı olarak görev yapanlar;

 Diğer veri iletişim donanım ve yazılımından, bilgisayar ağlarından ve işletiminden sorumludur,

 Merkez ve merkeze bağlı diğer birimlerin birbiriyle olan veri haberleşmesinde kullanılan donanım ve yazılımların çalışmalarını devamlı kontrol eder, aksaklıklar oluştuğunda aksaklıkları ortadan kaldırır,

 Sistemin veri haberleşmesinin daha iyi, güvenli ve hızlı olması için yeni teknolojileri araştırır ve sisteme uygular.

6- Bilgi işlem birimi yöneticisi olarak görev yapanlar;

 Kuruluşun tüm bilgi işlem çalışmalarını planlar ve yönetir,

 Yeni ya da geliştirilmiş sistemler kanalıyla, kuruluşun işleyişinde ve çalışmalarında gelişmeler planlar,

 Önerilen sistemleri değerlendirir ve uygun çalışmaları önerir,

 Ek bilgi işlem hizmetleri isteklerini değerlendirir,

 Yeni donanım ve yazılım teknolojilerini değerlendirir ve kuruluşun ihtiyaçlarına uygunluğunu saptar,

 Personel ve yazılım-donanım kaynaklarının performansını yönetime bildirir,

 Bilgi işlem çalışmaları için plan ve bütçeler geliştirir,

 Birimin çalışmalarını denetler,

 Birime alınan personelin eğitimini sağlar.

7- Eğitmen olarak görev yapanlar;

 Bilgisayar kuruluşunda çalışan personeli yazılım ve donanım düzeyinde eğitir,

 Bilgisayar kurslarında mevcut uygulama paketlerini, programlama dillerini, veri tabanı ve işletim sistemlerini, donanım teknolojilerini öğrencilere anlatır,

 Üniversitelerde bilgisayar alanında eğitmen olarak görev yaparlar.

8- Danışman olarak görev yapanlar;

 Bilgisayar firmalarında, satış yapan kurum ve kuruluşlarda gelişen teknolojiye göre donanım ve yazılım alanlarında tavsiyelerde bulunur,

 Firmaların, kurum ve kuruluşların karşılaştıkları sorunlar karşısında çözüm getirici önerilerde bulunur.

9- Mikroişlemci tasarımcısı olarak görev yapanlar;

 Mikroişlemcinin kullanılacağı alana göre, mikroişlemcinin emir kümesini oluşturur, gerekli fonksiyonel birimleri tasarlar, geliştirir ve benzetimini yapar,

 Mikroişlemcinin kullanılacağı yerlere uygun olacak şekilde boyutları, bacak sayılarını ve diğer fiziksel özelliklerini tasarlar,

 Mikroişlemcinin donanımını amaca uygun şekilde tasarladıktan sonra mevcut yarı iletken teknolojisi ile mikroişlemciyi gerçekleştirir,

 Mikroişlemcinin gerektirdiği ara yüzler varsa bunları da mikro işlemci ile uygun olacak şekilde tasarlar ve üretir,

 Mikroişlemcinin, onun yan parçalarının ve assembler dilinin kullanımına ilişkin yönergeler hazırlayarak bu teknolojiyi kullanacak şirket, araştırma grupları veya üniversitedeki personelin eğitimini sağlar.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin

Yayın: 05.01.2018 - Güncelleme: 05.01.2018 10:12 - Görüntülenme: 744
Kaynak: http://e-ogrenme.iskur.gov.tr
  Beğen | 0  kişi beğendi