T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
AYDIN / BOZDOĞAN - Bozdoğan Anadolu Lisesi

Meslekler D Harfi ile Başlayanlar

DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENİ

_________________________________________________

TANIM

Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere, din kültürü ve ahlak bilgisi ile ilgili eğitim veren kişidir.

 

GÖREVLER

Din kültürü ve ahlak bilgisi ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.

Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni, bu program çerçevesinde;

 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,

 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,

 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,

 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,

 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,

 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,

 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,

yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.

 

KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ

 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,

 Ders kitapları,

 Okul araç ve gereçleri,

 Ders araç ve gereçleri.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.

Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni olmak isteyenlerin;

 Sözel ifade yeteneği gelişmiş,

 Sosyal bilimlere ilgili ve bu alanda başarılı,

 Soyut konularla ve özellikle felsefe ile uğraşmaktan hoşlanan,

 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,

 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,

 Dikkatli, işine özen gösteren,

 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm bulmaya çalışan,

 -İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,

 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,

 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı

kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni, sınıfta görev yapar. Görevini oturarak yürütebilir.

Çalışma ortamı biraz gürültülü ve tozludur.

 

MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği bölümlerinde daha önceki yıllarda eğitim veren İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği bölümlerinde verilmektedir.

 Ankara Üniversitesi,

 Atatürk Üniversitesi ( Erzurum),

 Cumhuriyet Üniversitesi ( Sivas),

 Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi,

 Çukurova Üniversitesi (Adana)

 Dicle Üniversitesi ( Diyarbakır),

 Dokuz Eylül Üniversitesi ( İzmir),

 Erciyes Üniversitesi ( Kayseri),

 Fırat Üniversitesi(Elazığ)

 Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fak.,

 Harran Üniversitesi ( Şanlıurfa),

 İstanbul Üniversitesi,

 Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi,

 Karadeniz Teknik Üniversitesi Rize İlahiyat Fak.

 Marmara Üniversitesi ( İstanbul),

 Ondokuz Mayıs Üniversitesi ( Samsun),

 Sakarya Üniversitesi,

 Selçuk Üniversitesi ( Konya),

 Süleyman Demirel Üniversitesi ( Isparta),

 Uludağ Üniversitesi ( Bursa)

 

 

 

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için;

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)’nda “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği” lisans programı için yeterli “YGS-4” puanı almak.

 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

Anadolu İmam Hatip Liseleri, İmam Hatip Liseleri, Çok Programlı Liselerin İmam Hatip Lisesi programı /Anadolu İmam Hatip Lisesi Proğramı, Açıköğretim Lisesinin İmam Hatip Lisesi Programı ve İmam Hatip Okulu mezunları ile diğer liselerin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Sınıf Öğretmenliği alanları ile, Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsü mezunları, ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ’nı kazanıp, “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği” lisans proğramını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.

İlahiyat önlisans programını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde İlahiyat lisans programına dikey geçiş yapabilirler.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi, bir yılı Arapça hazırlık sınıfı olmak üzere beş yıldır. Eğitim süresince;Tefsir Usulu, Hadis Usulü, İslam Dini Esasları, İslam Ahlakı, İslam Tarihi, Dinler Tarihi, Mantık, Eğitime Giriş, İslam Hukuku, Kelam, Türk İslam Edebiyatı, Din Psikolojisi, Felsefe Tarihi, Dinler Tarihi, Tefsir, Hadis, İslam Mezhepleri Tarihi, İslam Kurumları Tarihi, İslam Felsefesi, Tasavvuf Tarihi, Dini Musiki, Din ve Ahlak Dersleri Özel Öğretim Yöntemleri vb. dersler almaktadırlar.Öğrenciler eğitimleri sırasında okullarda uygulama yapmaktadırlar.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Lisans

Diploması" ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni unvanı verilir.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenleri, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Okullarda özel okullarda Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni olarak çalışmaktadırlar.Kendi branşı dışında ayrıca aylık karşılığı okutabileceği dersler ; Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Din Kültürü ve Meslek Ahlakı derslerdir.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumu’ndan öğrenim ve harç kredisi alabilirler.Vakıfların, kamu ve özel kurum ve kuruluşların sağladığı burslardan  yararlanılabilir.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonunda ‘’Öğretmen’’ olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’na göre 9. Derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar. Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere  eğitim- öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.

MESLEKTE İLERLEME

Lisans eğitiminden sonra üniversite bünyesinde yüksek lisans yapabilirler.Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.). Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler. Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler.

DİŞ HEKİMİ

_________________________________________________

TANIM

Diş hekimi; insan sağlığı ile ilgili olarak dişlerin, diş etlerinin, ağız boşluğu, çene ve komşu dokularının sağlığının korunması, diş ve çene düzensizliklerinin teşhis, tedavi ve rehabilite edilmesiyle ilgili her türlü mesleki faaliyeti icra etmeye yetkili kişidir.

 

GÖREVLER

 Hastanın şikayetlerini dinleyip, ağız ve dişleri muayene eder,

 Gerekirse röntgen filmi çeker, inceler ve hastalığı teşhis eder,

 Tedavisi mümkün olan dişlerin çürük kısmını temizler, dolgu yaparak tedavi yapar ve dişin yüksekliğini kontrol eder,

 Tedavisi mümkün olmayan dişleri uyuşturarak ağızdan uzaklaştırır,

 Reçete yazar,

 Eksik dişlerin yerini yenileri ile tamamlar,

 Ağız ve diş eti hastalıklarını tedavi eder,

 Ağız içi ve dışı, diş, dişeti ve çeneleri ilgilendiren cerrahi işlemleri yapar,

 Diş ve çenelerin gerek kendi aralarında ve gerekse birbirleriyle ilişkilerindeki uyumsuzluk ve bozuklukları giderir,

 Ağız ve diş hastalıklarını önlemek için koruyucu tedaviler yapar,

 İnsanlara, ağız sağlığı, temizliği ve ağız bakımı konularında bilgi verir, tavsiyelerde bulunur.

 

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

 Diş Hekimi Koltuğu,

 Diş Ünitesi,

 Yüksek ve Düşük Devirli Turlar,

 Diş Hekimliği Röntgen Cihazları,

 Diş Temizleme Aletleri,

 Diş ve Dişeti Hastalıklarının Teşhis ve Tedavilerinde Kullanılan Çeşitli El Aletleri ve Tıbbi Cihazları,

 Diş ve Dişeti Cerrahisinde Kullanılan Çeşitli Aletler,

 Ölçü Maddeleri,

 Dolgu Maddeleri,

 Sterilizasyon Cihazları,

 Anestezi Alet ve İlaçları,

 Acil Tıbbi Müdahale Alet ve İlaçları.

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Diş Hekimi olmak isteyenlerin;

 Normalin üstünde genel yeteneğe sahip,

 Fizik, kimya özellikle biyoloji konularına ilgili ve bu alanda başarılı,

 El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilme yeteneğine sahip,

 Ellerini ve gözlerini eşgüdümle kullanabilen,

 Üç boyutlu görebilme becerisine sahip,

 Renk algısı ve iletişim kurma becerisi olan,

 Yaratıcı,

 Şekil ve uzay ilişkilerini görebilen,

 İnsanlarla uğraşmaktan sıkılmayan, insanları anlayabilen,

 Hoşgörülü, sabırlı, dikkatli ve sorumluluk sahibi,

 Estetik anlayışı yüksek kimseler olmaları gerekir.

El-parmak becerisi meslekte başarıyı artırıcı etmendir. Diş hekimliği mesleği bedenen efor gerektirmekte olup, çeşitli meslek hastalıklarına yakalanma riski de oldukça yüksektir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Diş hekimleri hastanelerde, dispanserlerde veya özel muayenehanelerde görev yaparlar. Çalışma ortamı çok temiz ve biraz ilaç kokuludur. Bazı hastaların ağızları rahatsız edici derecede kokabilir. Diş hekimleri sürekli fiziksel (ayakta) olarak çalışırlar. Çalışırken hastalar ve hasta sahipleri ile sürekli etkileşim halindedirler.

 

MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelere bağlı “Diş Hekimliği” fakültelerinde verilmektedir.

 Ankara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi,

 Atatürk Üniversitesi (Erzurum) Diş Hekimliği Fakültesi,

 Başkent Üniversitesi (Ankara) Diş Hekimliği Fakültesi,

 Cumhuriyet Üniversitesi (Sivas) Diş Hekimliği Fakültesi,

 Çukurova Üniversitesi (Adana) Diş Hekimliği Fakültesi,

 Dicle Üniversitesi (Diyarbakır) Diş Hekimliği Fakültesi,

 Ege Üniversitesi (İzmir) Diş Hekimliği Fakültesi,

 Erciyes Üniversitesi (Kayseri) Diş Hekimliği Fakültesi,

 Gazi Üniversitesi (Ankara) Diş Hekimliği Fakültesi,

 Hacettepe Üniversitesi (Ankara) Diş Hekimliği Fakültesi,

 İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi,

 Marmara Üniversitesi (İstanbul) Diş Hekimliği Fakültesi,

 Ondokuz Mayıs Üniversitesi (Samsun) Diş Hekimliği Fakültesi,

 Karadeniz Teknik Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi,

 Kırıkkale Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi,

 Kocaeli Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi,

 Selçuk Üniversitesi (Konya) Diş Hekimliği Fakültesi,

 Süleyman Demirel Üniversitesi (Isparta) Diş Hekimliği Fakültesi,

 Yeditepe Üniversitesi (İstanbul) Diş Hekimliği Fakültesi.

 

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için;

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Yükseköğretim Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavına (LYS) girerek “MF3” puan türünden yeterli puanı almak,

 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Diş Hekimliği” lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Diş hekimliği eğitimi temel bilimler eğitimi ile birlikte 5 yıllık bir süreyi kapsar. Yabancı dil hazırlık sınıfı bulunan fakültelerde eğitim süresi 6 yıldır.

Beş yıllık eğitim boyunca öğrenciler hem teorik, hem de pratik açıdan yetiştirilir. Diş hekimliğinde beceri kazanmak önemli olduğundan, eğitimde uygulamaya ağırlık verilmektedir.

Eğitim genel olarak iki bölüme ayrılabilir:

I. Öğrencilerin kliniğe hazırlanması için ilk üç yıl temel bilimler, meslek bilimleri, klinik öncesi eğitim ve bunların uygulamaları yapılmaktadır. Temel Diş hekimliği eğitiminde, öğrencilere temel fen bilimleri dersleri ile hekimlik nosyonunu almaları için temel tıp dersleri verilmektedir. Bu derslerin yanı sıra el becerilerini geliştirecek ve ağız-diş morfolojisini uygulayarak öğrenecekleri dersleri de alırlar. Eğitimin son üç yılında ise mesleki ağırlıklı teorik dersler ve pratik uygulamalar ağırlık kazanmaktadır.

II. Klinik çalışmasına 4. sınıftan itibaren başlanmakta ve 5. Sınıfta ilk uygulamalar entegre staj şeklinde sürdürülmektedir.

Eğitim süresince aşağıda yer alan dersler okutulmaktadır:

1. Yıl: Türkçe, Biyokimya, Biyoistatistik, Organik Kimya, Fizik, Tıbbi Biyoloji, Yabancı Dil, Protez Pratik, Protez Teorik, Davranış Bilimleri, Seçmeli Ders (Beden Eğitimi veya Güzel Sanatlar).

2. Yıl: Anatomi, Histoloji, Fizyoloji, Mikrobiyoloji, Biyofizik, Tedavi Teorik, Tedavi Pratik, Protez Pratik, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Seçmeli Ders (Beden Eğitimi veya Güzel Sanatlar).

3. Yıl: Tedavi Pratik, Protez Pratik, Tam Protez, Hareketli Bölümlü Protez, Farmakoloji, Endodonti, Endodonti Pratik, Sabit Protez, Maddeler Bilgisi, Ağız Hastalıkları Tedavisi, Genel Patoloji, Periodontoloji, Dental Anestezi, Ortodonti, Radyoloji, Oral Diagnoz, Tedavi Teorik.

4. Yıl: Sabit Protez, Endodonti, Dahiliye, Hareketli Bölümlü Protez, Pedodonti, Oral Diagnoz, Dental Anestezi, Ortodonti Teorik, Ortodonti Pratik, Periodontoloji, Genel Cerrahi, Ağız Hastalıkları, Tam Protez, Ağız Hastalıkları Cerrahisi, Seçmeli Ders (Beden Eğitimi veya Güzel Sanatlar).

4. Sınıf Stajları: Fakülte kurulunun belirleyeceği esaslara göre Cerrahi, Protez, Tedavi, Periodontoloji, Ortodonti, Pedodonti, Oral Diagnoz ve Radyoloji Bilim dalında en az 4 hafta yapılır.

5. Yıl: Üst Çene Protezi, Ağız Hastalıkları Cerrahisi, Pedodonti, Diş Hekimliği Tarihi, Çene-yüz Cerrahisi, Psikiyatri, Halk Sağlığı, Dermatoloji, Göz Hastalıkları, Kulak-Burun- Boğaz, Nöroloji, Adli Tıp, Genel Seminer.

5. Sınıf Stajları: Fakülte Kurulunun belirleyeceği esaslara göre Cerrahi; en az 6 hafta, Protez; en az 6 hafta, Tedavi; en az 6 hafta, Periodontoloji; en az 3 hafta, Ortodonti; en az 3 hafta, Pedodonti; en az 3 hafta, Oral Diagnoz ve Radyoloji; en az 3 hafta Anabilim ve Bilim Dallarında yapılır.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara alanı belirten "Lisans Diploması" ve "Diş Hekimi"

unvanı verilmektedir.

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Diş hekimleri, kendi başlarına icra edilen bir mesleğin mensuplarıdırlar. Bağımsız çalışmak isteyen kişiler için ideal bir meslektir. Diş Hekimlerinden;

 Serbest çalışmak isteyenler; Muayenehanelerde, Özel Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında,

 Kamu Kurum ve Kuruluşlarında çalışmak isteyenler; Sağlık Bakanlığı’na bağlı kurum ve kuruluşlarda, Diş Hekimliği Fakültelerinde, Diğer Kamu kurum ve kuruluşlarında,

 Para Medikal Alanlarda çalışmak isteyenler ise Ağız ve diş sağlığı bakım ürünleri

üreten, pazarlayan ticari kuruluşlarda, diş hekimliği alet, cihaz ve malzeme üreten pazarlayan ticari kuruluşlarda çalışabilirler.

Ülkemizde halen diş hekimliği hizmetlerinin %70’e yakın kısmı serbest çalışanlar tarafından, %30’u ise kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar tarafından karşılanmaktadır. Diş hekimliği teknolojisi çok büyük bir oranda dışa bağımlı olduğu için muayenehane açma maliyetleri oldukça yüksektir. Bu yüzden muayenehane açmayı düşünen bir diş hekiminin belirli bir sermayeye sahip olması gerekmektedir. Standartlara uygun bir muayenehane kurulması asgari ücretin 4 katı başlayarak bunun birkaç katına kadar çıkabilmektedir. Muayenehane açacak bir diş hekiminin önce Türk Tabipler Odasına başvurması, Sağlık Bakanlığından muayenehane açma izni alması ve durumu Maliye Bakanlığına bildirmesi gerekir. Resmi ve özel hastanelerde veya dispanserlerde çalışmak isteyen diş hekimleri ile ilgili kurumlara başvurur ve açık yerlere tayin edilirler. Diş Hekimleri Türk Tabipler Odasına üye olmak zorundadırlar.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Kredi ve Yurtlar Kurumu´nun öğrenci kredilerinden faydalanabilir. Türk Diş Hekimleri Birliği ve Odalarının ilgili mevzuatı ile belirlenmiş koşullara uygun diş hekimliği fakültesi öğrencilerine burs verilmektedir. Ayrıca, öğrenciler yeterli başarı gösterdikleri ve bazı şartları taşıdıklarında çeşitli kamu ve özel kurum ve kuruluşların karşılıklı veya karşılıksız burslarından yararlanma olanağına sahiptirler. Diş hekimliği eğitiminin diğer meslek eğitimlerinden en önemli farkı pratik eğitimde kullanılan araç-gereç ve malzemelerin bir kısmının öğrenci tarafından sağlanmasıdır. Diğer fakülte öğrencilerine kıyasla çok daha fazla masraf gerektiren bir eğitimdir.

EĞİTİM SONRASI

Diş hekimlerinin aylık ortalama gelirleri büyük değişiklikler göstermektedir. Aylık net kazançları asgari ücretin 5 katından başlayarak bunun birkaç katına kadar çıkabilmektedir. Son yıllarda yaşanılan ekonomik kriz nedeni ile halkın satın alma gücü düştüğünden halk özel diş hekimliği hizmetlerinden yararlanamamaktadır. Özellikle diş hekimlerinin yoğun olduğu büyük şehirlerde serbest çalışan diş hekimlerinin kazançları düşmektedir. Diş hekimi olmayan yada diş hekimi başına düşen nüfusun çok olduğu yerlerde mesleğini yapan diş hekimlerinin kazancı ortalama kazancın üzerindedir. Bu meslekte kamu kuruluşlarında çalışanlar asgari ücretin 4 katı civarında ücret alırlarken, özel muayenehaneleri olanlar asgari ücretin 10-12 katı civarında kazanç sağlayabilmektedirler.

MESLEKTE İLERLEME

Meslekte kullanılan araç-gereç ve malzemede sürekli gelişmeler sağlanmaktadır. Buna bağlı olarak bazı kolaylıklar ve kalite yükselmesi görülmektedir. Ağız ve diş sağlığında, tedavi yöntemlerinde, protez yöntemlerinde çeşitli teknik ve bilimsel gelişmeler sürekli gerçekleşmekte, bu sebeple mesleki görevler de artmaktadır. Ülkemizde halen yaygınlaşmamış olan koruyucu hekimliğin, diş hekimliği öncülüğünde gelişeceği muhtemeldir.

Protez alanında teknik, tedavi alanında ise bilimsel gelişmeler olabilir. Mesleğin insan yaşamındaki yeri sürekli artmaktadır.

Diş hekimliği fakültesinden mezun olan öğrencilere lisans diploması verilir. Sınavı kazanmak şartı ile uzmanlık eğitimi yapabilirler. Diş hekimleri ileri mesleki eğitimlerini iki şekilde yapabilirler:

1. Uzmanlık: Diş Hekimliği alanında “Ortodonti ve Ağız-Diş-Çene Hastalıkları Cerrahisi olmak üzere iki dalda uzmanlık bulunmaktadır.

2. Doktora: Diş Hekimliği anabilim ve bilim dallarının tümünde doktora yapma olanağı vardır. Fakültede araştırma görevlisi olarak çalışıp doktora yapabilirler. Yardımcı Doçent, Doçent, Profesör unvanlarına yükselebilirler.

Diş hekimliği Anabilim Dallarının bazılarında Uzman, tümünde ise Bilim Doktoru, Yardımcı

Doçent, Doçent ve Profesör gibi unvanlar alarak akademik kariyer yapılabilir. Temel Tıp Anabilim ve Bilim Dallarından bazılarında Bilim Doktoru, Yardımcı Doçent, Doçent ve Profesör gibi unvanlar alarak akademik kariyer yapılabilir.

DİŞ PROTEZ TEKNİKERİ /

AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI TEKNİKERİ

________________________________________________________

TANIM

Kaybedilmiş dişlerin ve fonksiyonlarının yeniden oluşturulmasını sağlamak amacıyla; diş hekimi tarafından planlanan tedavi şekline göre çene ve yüz bölgesine uygulanan hareketli ve sabit diş ve çene protezlerinin laboratuvar çalışmalarını yapan veya yapılmasını sağlayan kişidir.

 

GÖREVLER

Diş Protez Teknikerleri/Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri, diş hekiminin oluşturduğu tedavi planına göre aşağıdaki laboratuar uygulamalarını yapar veya yaptırır.

 Diş hekimince alınan ağız ölçülerinden model hazırlar,

 Hazırlanan modeller üzerinde; sabit ve hareketli bölümlü protezlerin şekillendirilmesini, döküm yöntemiyle çoğaltılmasını, bunlara tesviye ve cila ile estetik görünüm vererek ağızda kullanılmaya uygun hale getirilmesini sağlar,

 Diş hekiminin tam dişsiz veya yarı dişli iken aldığı ağız ölçülerine uygun, hareketli tam ve bölümlü protezlerin hazırlanmasında, diş dizimi, mum modelaj ve akrilik işlemlerinin yapılmasında görev alır,

 Çatlayan ve kırılan protezlerin tamirini yapar,

 Diş hekiminin uyguladığı tedavi süreci boyunca planladığı hareketli ortodontik apareyleri hazırlar.

 Kullandığı aletlerin bakımı ve basit onarımını yapar.

 

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

Elektrikli aletler;

 Tur motoru, mikromotor, alçı kesme motoru, cila motoru, vibratör, kumlama cihazı,

 Döküm potası,

 Parelelometre,

 El aletleri;

 Çeşitli boy ve şekillerde ateş spatülleri,

 Modelaj spatülleri,

 Bol kabı, bol kaşığı,

 Alçı bıçağı, alçı makası, alçı kesme testeresi,

 Farklı amaçlar için kullanılan makas ve pens çeşitleri,

 Protezlerin hazırlanmasında kullanılan maddeler,

 Alçı, silikon, revetman, pomza,

 Döküm maddeleri (değerli değersiz metal alaşımları)

 Akrilikler (takma dişlerin yapıştırıldığı malzeme)

 Seramik tozları,

 Modelaj mumları, okluzar ve ispirto ocağı gibi malzemeler.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Diş protez teknikeri/ağız ve diş sağlığı teknikeri olmak isteyenlerin;

 Temel bilimlere ilgi duyan,

 Şekil ve uzay ilişkilerini görebilme ve bunu elindeki malzemeye aktarabilme gücüne sahip,

 El ve parmak becerisi olan ve bu organları ile çalışmasına engel olacak özrü olmayan,

 Renkleri ayırdedebilen ve ayrıntılara dikkat eden,

 Estetik anlayış ve görüşü gelişmiş,

 Sorumluluk sahibi ve grup çalışmaları yapabilecek

kimseler olmaları gerekir.

Kimyasal madde ve toz alerjisi olanlar bu mesleği yaparken zorlanabilirler.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Diş protez teknikerleri/ağız ve diş sağlığı teknikerleri genellikle lâboratuar ortamlarında çalışırlar. Çalışırken birinci derecede malzeme ve aletlerle ilgilidirler, hastalarla doğrudan iletişimleri yoktur Büyük ve gelişmiş laboratuarlarda çok farklı sayıda bölüm ve bu bölümlerde çalışan birden fazla kişiler bulunmaktadır..Bu farklı bölümlerde yapılan işe bağlı olarak çalışma ortamı aydınlatma, oturma ve havalandırma açısından değişiklikler göstermektedir. Metal döküm ve tesviye işlerinin yapıldığı ortamlar genellikle gürültülü ve tozludur. Akrilik ve porselenle çalışılan ortamlar daha temizdir. Çalışma saatleri değişken olup, geç saatlere kadar hatta hafta sonları ve resmi tatillerde de çalışılabilmektedir.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin

Yayın: 05.01.2018 - Güncelleme: 05.01.2018 10:14 - Görüntülenme: 421
Kaynak: http://e-ogrenme.iskur.gov.tr
  Beğen | 0  kişi beğendi