T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
AYDIN / BOZDOĞAN - Bozdoğan Anadolu Lisesi

Meslekler G Harfi ile Başayanlar

GASTRONOMİ UZMANI

_________________________________________________

TANIM

Gastronomi Uzmanı; Zengin Türk mutfak kültürünün geliştirilmesini, uluslararası düzeyde tanıtılmasını ve saygınlığının korunmasını sağlayan, modern ve klasik pişirme teknikleriyle yiyecek-içecek yönetimi konularında donanımlı, gıda hammaddelerinin besin değerini kaybetmeden, sorumluluğundaki görevlilerle birlikte yemek pişirme kültür ve aktivitesini resim, heykel, müzik, felsefe ve görgü kuralları ile birleştirerek görsel şölen içerisinde sunabilen, eğitimli (şef) yönetici kişidir.

 

GÖREVLER

 Dünya mutfak kültürü, sanat tarihi, yemek tarihi konularında her türlü yerli ve yabancı yazılı veya görsel yayınları takip eder, çıkan sonuçları değerlendirir, konu ile ilgili raporlar düzenler, ilgilileri bilgilendirir, istatistikî bilgiler elde ederek muhafaza eder,

 Türk mutfak kültürünü ve yemeklerini dünyanın çeşitli ülkelerinde tanıtım ve geliştirilmesi için çalışmalar ve uygulamalı sunumlar yapar,

 Yaptığı araştırmalar doğrultusunda, yeni ürünlerin oluşturulması ve daha ekonomik üretim tekniklerinin geliştirilmesine yönelik projeler hazırlar, bunların uygulanmasını sağlar,

 Gıda maddelerinin özelliklerini kaybetmeden uzun süre korunması, ham maddelerden daha verimli olarak yararlanılması, artık maddelerin değerlendirilmesi, yeni ürünlere dönüştürülmesi ya da zaiyatın en az düzeye indirilmesi konularında araştırma yapar,

 Üretim sırasında çıkabilecek sorunları teknik bilgi ve becerisiyle gidererek, işlevsel yönetimin devamını sağlar,

 Yönetici olarak, diğer üretenlerle rekabet edebilecek en uygun üretim yöntemlerini araştırır, en iyi ve ekonomik ürünün üretilmesi konusunda düşük maliyet çalışmaları yapar,

 Üretimi, hammaddeden tüketiciye ulaşıncaya kadar tüm aşamalarında denetler, yönetim ve kalite kontrolünü yapar.

 

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

 Her türlü gıda maddesi

 Gıda mevzuatıyla ilgili yasa, tüzük ve yönetmelikler,

 Tartı ve ölçüm aletleri,

 Laboratuar aletleri,

 Kimyasal maddeler ve katkı maddeleri.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Gastronomi uzmanı olmak isteyenlerin;

 Fizik, kimya, biyoloji, matematik alanlarına ilgili,

 İnceleme ve araştırma yapmaya meraklı,

 Ellerini çok iyi kullanabilme yeteneğine sahip,

 Fiziksel olarak sağlıklı ve yoğun iş temposuna dayanıklı,

 Takım çalışması ruhuna sahip, damak tadının bir üst kademe daha kuvvetli olması, hızlı etkin karar verebilen,

 Hijyenik kurallara duyarlı,

 Yoğun ve yaygın dikkatini üst düzeyde kullanabilen,

 Estetik, yaratıcı ve sabırlı özelliğe sahip,

 El-göz koordinasyonu ve hayal gücü gelişmiş

kişiler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Gastronomi uzmanları; turizm, seyahat ve ulaştırma sektörlerinde restoran veya otel gibi yoğun olarak müşterilerin yararlandığı yeme, içme, eğlenme ve konaklamanın da birlikte yapılabildiği uygun mekânları bulunan yerlerde çalışırlar.

Genellikle özel müşteri portföyüne sahip toplantı ve yemeklerin verilebildiği büyük lokanta ve restoranlarda çalışma imkânları mevcuttur, Bazen de gıda ürünlerinin işlendiği ve anında müşteriye sunulabildiği yerlerde görev yaparlar.

Çalışma ortamı sakin ve temizdir. Çalışmaları sırasında bazen gürültülü, kokulu bir ortamda bulunabilirler.

Gastronomi Uzmanları çalışırken genellikle yönetiminden sorumlu olduğu çalışanlarla ve diğer teknik elemanlarla iletişim halindedirler.

 

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi; Yeditepe üniversitesinde Güzel Sanatlar Fakültesi bünyesinde yer alan “Gastronomi ve Mutfak Sanatları” ve Lefke Avrupa Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Bilişim Bilimleri Yüksekokulu Gastronomi bölümünde verilmektedir.

 

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için,

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Yüksekğretime Geçiş Sınavı (YGS) girip başarılı olmak ve “Gastronomi ” lisans programı için yeterli ( YGS-4) puanı almak,

 Tercih Bildirim Formunda “Gastronomi ” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

 Liselerin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat Dil ve Edebiyat ve Genel Kültür alanlarından mezun olanlar Gastronomi programında öğrenim görmek isterlerse ağırlıklı orta öğretim başarı puanları (AOBP) diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir katsayı ile çarpılarak puanlarına eklenmekte ve yerleştirmede öncelik kazanmaktadırlar. Gastronomi ve Mutfak Sanatları lisans programında öğrenim görmek isteyen adayların ise,

 Lise veya dengi okul mezunu olmaları,

 Yükseköğretime Geçiş Sınavında (YGS) herhangi bir puan türünden barajı aşarak başarılı olduktan sonra, ilgili üniversitece yapılacak olan özel yetenek sınavında girmeleri ve başarılı olmaları gerekmektedir.

 Bu yüksek öğretim programında öğrenim görmek isteyen adayların herhangi bir Orta öğretim(lise)’den mezun olmaları gerekmektedir. ÖSYM tarafından yapılan (YGS) sınav barajını geçen adaylar daha sonra ilgili üniversitelerin belirlediği tarihlerde yapılan yetenek sınavı ve mülakata sonuçlarına göre üniversitelerde bu bölümlere yerleştirilmektedirler.

 Kendi alan/kod bölümlerinin dışında bir yüksek öğretim programını tercih eden ve bu bölümün yetenek sınavında başarılı olamayan adayların yerleşme şansı azalmaktadır.

Gastronomi ve Mutfak Sanatları ön lisans programını başarı ile tamamlayanlar ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları taktirde ”Gastronomi ” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Eğitim süresi (Orta öğretim) lise mezuniyetinden sonra 1 yıl ingilizce hazırlık sonrası 4 yıldır. Gastronomi Uzmanlığı, besinlerin, üretiminden tüketimine kadar nitelik ve niceliklerini en ekonomik, hijyenik ve estetik biçimde korunması, işlenmesi, tanıtılması, pişirilmesi ve en çağdaş bilimsel yöntemleri kullanarak mükemmel görsellikte sunulması işlemlerinde iyi yetişmiş kişi, iş tecrübesiyle ekipte görev alan tüm personelin mesleki eğitiminde sorumlu (Şef) yönetici yetiştiren mutfak ve servis sanatlarında (Mutfak- Pişirme ve Servis Uzmanlığı) eğitim dalıdır.

Gastronomi uzmanlığı bölümlerinde öğrenciler eğitimlerinin;

1. yılında; Eğitim dili türkçe olan bölümlerde, öğrencilerin zorunlu olarak bir yıl İngilizce hazırlık eğitimini alırlar. (ikinci yabancı dil seçmelidir)

Türk Dili, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Ticari Matematik, Hukukun Temelleri, Spor Kültürü ve Etkinlikleri, İletişim Temelleri, Bilgisayara Giriş Davranış Bilimleri, İleri İngilizce, Akademik Yazı, ikinci yabancı seçmeli dil ve yaz stajı(30 işgünü)

Seçmeli dersler : (Halkla İlişkilerin Temelleri, Medya Kültür ve Toplum, Beslenmenin Temel İlkeleri, İş İngilizcesi ve Mutfak Uygulama I dersleri)

2. yılında; Sosyal Gelişim ve Etkinlik I, Sunum Teknikleri, Mutfak Uygulama II, İşletmeye Giriş, Gastronomi ve Yemek Tarihi, Yaratıcı Yazı, Sosyal Gelişim ve Etkinlik II, Mutfak Uygulama III, Gıda Hijyen ve Güvenliği, İktisada Giriş, yaz stajı(30 işgünü) ve seçmeli yabancı dil.

3. yılında; Mutfak Uygulama IV, Yiyecek ve İçecek Yönetimi, Pasta ve Hamur işleri, Uluslar arası Gıda Mevzuatı ve Kanunları Mutfak Uygulama-V, Türk Mutfağı ve Yöre Mutfakları, Şarap Bilimi, yaz stajı (30 işgünü ), seçmeli yabancı dil ve diğer seçmeli dersler.

4. yılında; Eğitimsel Seminerler I,Yiyecek-İçecek Maliyet Kontrolü, Mutfak ve Restoran Yönetimi, Bitirme Projesi Ön çalışması, Eğitsel Seminerler II, Yeni Dünya Mutfağı ve Eğitimleri, Bitirme Projesi, seçmeli yabancı dil ile seçmeli derslerden Moleküler Mutfak, Filmlerde ve Edebiyatta Yiyecekler derslerinden birini mutlaka ders eğitimi olarak alırlar.

Lisans eğitimi süresince seçmeli olan Almanca, Rusça ve Çince’den herhangi birini

seçerek ikinci bir yabancı dil öğrenme olanağına da sahiptirler.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Gastronomi ve Mutfak Sanatları” lisans diploması ve “ Gastronomi Uzmanı " unvanı verilir.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

 Gastronomi Uzmanlığı alanında ülkemizde ilk mezunlar 2009 yılında verilmiştir.

Gastronomi Uzmanlarının yaptığı işler daha önceleri büyük müşteri portfoyüne sahip otel ve restoranlarda uzun süre aşçılık mesleğini yapanlarca veya yurt dışında lisans veya kurs düzeyinde bu özel eğitimden geçenlerce yapılmaktaydı.

 Gastronomi Uzmanlarının yoğun olarak özel sektörde çalışırlar. Gıda maddeleri işleyen müşteri potansiyeli yüksek her türlü otel ve restoranlarda görev yapabilirler.

 Son yıllarda ülkemiz turizminin gelişmesi ve hizmet sektöründe yiyecek- içecek ve eğlence hizmeti veren otel ve restoranların artış göstermesi ve rekabetin getirdiği müşteri memnuniyetinin önem kazanması nedeniyle ile önümüzdeki yıllarda bu alanda eğitim alan kişilere iş talebi artacaktır.

 İşletmelerde ve gıda sektöründe ilkel üretim teknolojisinden modern teknolojiye geçilmesi süreci ülkemizde halen devam ettiğinden gelecekte mesleğin çalışma alanı daha da genişleyecektir.

 Kendi yiyecek-içecek işletmesi kurabilirler ve yönetebilirler.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Yüksek öğrenimleri süresince öğrenciler, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun sağlamış olduğu kredi ve yurt hizmetlerinden yararlanabilirler, ayrıca çeşitli resmi ve özel kurum ve kuruluşlar tarafından sağlanan burslardan faydalanabilirler. Bursların yanı sıra boş vakitlerinde yaygın olan yiyecek-içecek işletmelerinde yarı zamanlı çalışabilir. Hem kazanç sağlamanın yanı sıra hem de pratik olarak kendisini yetiştirmelidirler.

EĞİTİM SONRASI

 Kamu kuruluşlarında çalışanlar teknik hizmetler sınıfından asgari ücretin 2-4 katı kadar ücret alırlar.

 Özel işyerlerinde çalışanlar iş yerinin ve yaptıkları işin özelliğine göre en az asgari ücretin 2 ila 6 katı civarında ücret alabildikleri gibi bazen de, müşteri portföyü ve müşteri memnuniyeti karşılığında işverenden çok yüksek düzeyde ücretler alabilmektedirler.

MESLEKTE İLERLEME

Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans ve doktora eğitimi alarak akademik kariyer yapılabilirler.

Ayrıca üniversitelerde, öğretim üyesi olarak da görev yapabilirler.

GAZETECİ

__________________________________________________

TANIM

Kamuoyunu bilgilendirmek ve aydınlatmak üzere, toplumda meydana gelen olaylarla ilgili bilgi toplayan, bunları değerlendirerek yorumlayan ve anlaşılır bir şekilde bu bilgileri iletişim araçları ile yayınlanmaya hazır hale getiren kişidir.

 

GÖREVLER

 Toplumdaki ekonomik, sosyal, kültürel, siyasal vb. nitelikteki olayları izler,

 Olaylar arasından, araştırmaya değer olanları belirler,

 Araştıracağı olay hakkında kimlerden bilgi alabileceğini belirler,

 Çeşitli kaynaklardan sözlü veya yazılı olarak verilen bilgileri toplar,

 Topladığı bilgileri değerlendirir, doğruluğunu kontrol eder,

 Bilgileri anlaşılır bir dille yazar, önemli noktaları vurgular,

 Fotoğraf ve görüntü alır, bunları düzenler,

 Bilgileri haber merkezine gönderir.

 

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

 Bilgisayar,

 Fotoğraf makinesi,

 Teyp,

 Faks,

 Telefon,

 Çeşitli kırtasiye malzemeleri.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Gazeteci, olmak isteyenlerin;

 Düşüncelerini söz ve yazı ile değerlendirip yorumlayabilen ve bunları başkalarına

düzgün bir şekilde aktarabilen,

 Çevresinde olup bitenlere ilgili, dikkatli,

 Başkaları ile iyi iletişim kurabilen, girişken,

 Okumaya ve çevresini incelemeye meraklı, olayları doğru değerlendirebilen,

 Değişik ortamlarda, gerektiğinde stres altında çalışabilen,

 İnsanları seven,

kimseler olmaları gerekir.

Yaratıcılık meslekte başarıyı artırıcı bir faktördür.

 

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Gazeteci, haberin yazılması aşamasında büroda görev yapar, olayların araştırılması aşamasında açık havada, kapalı yerlerde, sıcakta, soğukta, dağda, uçakta vb. ortamlarda çalışabilir. Çok nadir de olsa çalıştıkları alanlar itibariyle (savaş habercileri ve köşe yazarları) saldırıya uğrama tehlikesi vardır.( Çalışma saatleri genellikle düzensizdir. Sık sık seyahat edebilir. Araştırma yaparken değişik insan ve olaylarla karşılaşabilir. Gazeteci bazen bir röportaj için günlerce bir kişinin peşinden koşmak, evinden uzakta, güç koşullarda yaşamak, gerektiğinde bir haber için kendini tehlikeye atmak durumunda kalabilirler.

 

MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelerin İletişim Fakültelerinin “Gazetecilik” bölümlerinde verilmektedir.

 Ankara Üniversitesi, İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümü,

 Atatürk Üniversitesi, İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümü,

 Bahçeşehir Üniversitesi, İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümü,

 Ege Üniversitesi, İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümü,

 Erciyes Üniversitesi, İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümü,

 Gazi Üniversitesi, İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümü

 İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümü

 İstanbul Aydın Üniversitesi, İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümü

 Kocaeli Üniversitesi, İletişim Fak Gazetecilik bölümü

 Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümü

 Selçuk Üniversitesi, İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümü

 Yeditepe Üniversitesi, İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümü

 

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için,

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS)

“Gazetecilik” lisans programı için yeterli “TS-1” puan almak.

 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Gazetecilik” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

 Liselerin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Sınıf Öğretmenliği alanları ile, Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsü mezunları, bu alanda yüksek öğrenim görmek isterlerse, YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.

 Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.

 Basım ve Yayın Teknolojileri, Basın ve Yayıncılık, Bilgisayar Destekli Yayıncılık, Fotoğrafçılık, Fotoğrafçılık ve Kameramanlık, İnternet Gazeteciliği ve Yayıncılığı, Masaüstü Yayıncılık, Matbaacılık, Matbaacılık ve Baskı Teknikleri, Medya ve İletişim, Radyo ve Televizyon Programcılığı, Radyo ve Televizyon Yayımcılığı / Radyo ve Televizyon Yayıncılığı, Tasarım ve Basım-Yayımcılık, Televizyon Yapım ve Yönetimi, Televizyon ve Radyo Programcılığı ön lisans programlarından birini başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları taktirde “Gazetecilik” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.

Eğitim süresince; Türk Dili, Beden Eğitimi, Yabancı Dil, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi gibi genel bilgi derslerinin yanında Medya ve Siyaset Hukukunun Temel Kavramları, İletişim Tarihi, Toplum Bilim, Hukuk, Siyaset Bilimi, Sosyal Psikoloji, Haber Toplama ve Yazma, Sayfa Tasarımı, İstatistik, İşletme, Fotoğrafçılık, Türk Dili, Dünya Edebiyatı, Anayasa, İktisat, Yönetim ve Organizasyon, Basın Tarihi, Türkiye´nin Yönetim Yapısı, Muhasebe, Araştırma Yöntemleri, Yazışma Teknikleri, Psikoloji, Bilgisayar Programlama, Gazete Yayınlama Tekniği, Pazarlama, Halkla İlişkiler, Tiyatro, Sanat Tarihi, Sinema, Reklamcılık, Uluslararası İlişkiler, Turizm ve Gazete Haberciliği gibi mesleki dersler de gösterilmektedir.

Ayrıca, İletişim Fakültelerinin gazetecilik bölümlerinde yazılı basında haberin kaynağından baskı evresine kadar olan işlemleri ile baskı evresinde süreli yayınların baskısına ilişkin temel bilgi ve uygulamaları konularında eğitim-öğretim verilmektedir. Öğrencilere araştırmalar yaptırılmaktadır. Meslek yaşantıları boyunca sık sık karşılaşacakları siyasi, toplumsal, ekonomik olaylar, temel hukuk kavramları, dış politika, halkla ilişkiler, reklamcılık, iletişim, fotoğrafçılık, sinema vb. konularda da bilgiler verilmektedir.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Gazetecilik” lisans diploması verilir.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

 Gazetecilik ekonomik koşullardan çok çabuk etkilenen bir sektör olduğundan mezunların iş bulma şansı ülkenin ekonomisi ve gelişmişliği ile çok sıkı ilişkilidir. Bununla birlikte, alanında çok iyi yetişmiş bir gazetecinin hiç bir koşulda işsiz kalmayacağı söylenebilir.Gazeteci toplumların aydınlatılmasında önemli bir görev üstlenmiştir. Dünyamızın küreselleştiği, iletişim çağına girdiğimiz bugünlere ulaşmada en büyük katkı basın-yayın organlarından gelmiştir. Gazeteler sayesinde dünyanın herhangi bir yerindeki olaylardan anında haberdar olabilmekteyiz. Bu yönüyle teknolojiyi en iyi kullanan meslek olma özelliğini de sürdürmektedir. Gelecekte bu durumun daha da gelişeceği söylenebilir.

 Gazeteciler, habercilikle ilgili olan bütün basın kuruluşlarında (gazete,dergi) çalışabilirler. Haberciliğe daha ciddi yaklaşan gazetelerde çalışanlar dünyada olup bitenlere (ekonomi, borsa, politika, sağlık, eğitim, hukuk) ilişkin olabildiğince fazla ve doğru bilgi verirler. Magazin gazetelerinde çalışan gazeteciler ise sanat, moda ve sosyete dünyasında meydana gelen olayları araştırır ve yazarlar.

 Gazeteci çıktığı saate göre sabah gazetesi, akşam gazetesi; ya da yayınlandığı sıklığa göre günlük gazete, haftalık gazete ayrıca yerel, ulusal ya da uluslararası gibi çeşitli gazetelerde çalışabilirler. Genel olaylarla ilgili bilgi veren gazetelerin yanı sıra yalnızca belirli kesimleri ilgilendiren özel bazı konulardaki haber ve makalelerin bulunduğu gazeteler de vardır. Çok nadirde olsa yabancı dilde yayın yapan gazetelerde çalışabilir.

 “Gazetecilik” bölümü mezunlarından Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan / açılacak Pedagojik Formasyon Programını başarı ile tamamlayanlar, ilgili meslek liselerinde Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Öğretmeni olarak da çalışabilirler.

 Gazeteciler kendi içinde spor, parlamento, savaş, iç politika, dış politika, polis-adliye, magazin gibi farklı uzmanlık alanlarında çalışabilirler.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ DURUMU

EĞİTİM SÜRESİNCE

Öğrenciler eğitim süresince Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü ile çeşitli kurum ve kuruluşlardan karşılıklı veya karşılıksız kredi, burs alabilirler. Yaz aylarında yapılan dörder haftalık staj döneminde de işveren belli bir ücret verebilir.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonrası kazanç ise çalışılan gazetenin tirajına, işverenin tutumuna, işyerinde toplu iş sözleşmesinin yapılıp yapılmamasına göre değişiklikler göstermektedir. Daha sonra ücretler bulunduğu konum ve çalışma yılına, Toplu İş Sözleşmesine göre belirlenmektedir.

MESLEKTE İLERLEME

 Gazetecilik mesleğinde ilerleme bireyin kendisini yetiştirmesine bağlıdır. Kişi herhangi bir alanda muhabir olarak çalışabileceği gibi kendini yetiştirerek köşe yazarlığına, genel yayın müdürlüğüne kadar yükselebilir.

 Başarılı çalışmalar yapan muhabirler daha yüksek tirajlı gazetelere geçebilirler. Ücretlerinde önemli ölçüde artış olabilir.

 Üniversitelerde akademik kariyer yapabilir.

GÖRME ENGELLİLER SINIF ÖĞRETMENİ

___________________________________________________

TANIM

Çalıştığı eğitim kurumunda görme özürlü öğrencilere eğitim veren kişidir.

 

GÖREVLER

Görme engelliler sınıf öğretmeninin görme özürlü öğrencilere hangi yöntemlerle, hangi bilgi, beceri ve tutumları kazandıracağı Milli Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanan öğretim programlarında (müfredat programı) belirtilmiştir.

Görme engelliler sınıf öğretmeni bu program çerçevesinde;

 Görme engellilerle ilgili derslerin yanı sıra, kabartma yazı ile okuma ve yazmayı öğretir.

 Çocuğa kişilik kazandırmak ve onu hayata hazırlamak için eğitim ve öğretim yöntemlerini sabırla, şefkatle ve bilhassa çocuğun kişisel özellik ve yeteneklerini dikkate alarak uygular,

 Eğitim ve öğretimini üzerine aldığı çocukların davranışlarını gözlemler, yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,

 Yemekhanede, yatakhanede, bahçede, spor faaliyetlerinde ve boş zamanlarını değerlendirme sırasında çocuklarla beraber olmak suretiyle onlara iyi alışkanlıklar kazandırmak, kötü davranışlara karşı önleyici tedbirler almak için rehberlik yapar,

 Nöbetçi olduğu günlerde okulda düzen ve disiplini sağlamak üzere görev yapar.

 

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, ünite ve plan defterleri, not defteri, yoklama defteri,

 Okul araç-gereçleri.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Görme engelliler sınıf öğretmeninin hem alanıyla hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.

Görme engelliler sınıf öğretmeni olmak isteyenlerin;

 Sözel yeteneği gelişmiş,

 Sosyal bilim konularına ilgili,

 İnsanlarla, özellikle görme özürlü insanlarla uğraşmaktan, onlara yardım

 etmekten zevk alan,

 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,

 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,

 Dikkatli, işine özen gösteren,

 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, sevecen, hoşgörülü, sabırlı,

 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,

 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı

kimseler olmaları gerekir.

 

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Görme engelliler sınıf öğretmeni Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda sınıf ortamında çalışır. Çalışma ortamı biraz gürültülü ve tozludur. Uzun süre ayakta kalabilirler.

 

MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi; Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, “Görme Engelliler Öğretmenliği” bölümünde verilmektedir.

Ayrıca daha önceki yıllarda “Özel Eğitim Öğretmenliği” ve “Özel Eğitim Bölümü” mezunları da Milli Eğitim Bakanlığı tarafından bu alanda öğretmen olarak atanabilirler.

 

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için,

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) girip başarılı olmak ve Görme Engelliler Öğretmenliği” lisans programı için yeterli ( YGS-4) puanı almak,

 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Görme Engelliler Öğretmenliği” lisans programları ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

 Meslek liselerinin “Çocuk Gelişimi”, “Çocuk Gelişimi ve Bakımı”, “Çocuk Gelişimi ve Eğitimi” bölümlerinden mezun olanlar ile Lise, Anadolu Öğretmen Liseleri ve Öğretmen Liselerinin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Sınıf Öğretmenliği, Türkçe – Matematik, Fen, Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler, Yabancı Dil alanlarından mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğrenime Geçiş Sınavını (YGS) kazanıp, Görme Engelliler Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.

 

MESLEK EĞİTİMİ

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.

Eğitim süresince;

Çocuk Gelişimi, Güzel Konuşma, Eğitim Bilimine Giriş, Eğitim Sosyolojisi, Dil Gelişimi ve İletişim, Braille (körler alfabesi) Yazı Öğretimi, Görme Engelliler Resim ve Model Öğretimi, Görme Engelliler İçin Okuma-Yazma Öğretimi, Görme Engelliler İçin Özel Öğretim Yöntemleri, Davranış Değiştirme vb. dersler almaktadırlar. Öğrenciler, eğitimleri sırasında okullarda uygulama yapmaktadırlar.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Görme Engelliler Öğretmenliği ” lisans diploması ve

Görme Engelliler Öğretmeni” unvanı verilir.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Hali hazırda meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda Sı

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 05.01.2018 - Güncelleme: 05.01.2018 10:17 - Görüntülenme: 335
Kaynak: http://e-ogrenme.iskur.gov.tr/oyscontent/Courses/Course162/index.html
  Beğen | 0  kişi beğendi