T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
AYDIN / BOZDOĞAN - Bozdoğan Anadolu Lisesi

Meslekler K Harfi ile Başlayanlar

KAYMAKAM

________________________________________________________

TANIM

Kaymakam, ilçenin genel yönetiminden sorumlu olan, devleti ilçede temsil eden, ilçenin en büyük devlet görevlisidir.

 

GÖREVLER

Kaymakam görevlerini bağlı olduğu ildeki valinin denetimi altında yürütür.

Başlıca görevleri:

 İlçede yasaların uygulanmasını sağlar,

 Valinin emirlerini uygular,

 İlçedeki çeşitli kamu kurumlarının çalışmaları arasında eşgüdümü sağlar,

 Halkın şikayetlerini dinler, ihtiyaçlarını saptar ve giderilmesi için gerekli önlemleri  alır,

 Törenlere başkanlık eder, resmi ziyaretleri kabul eder.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Kaymakam olmak isteyenlerin;

 Sosyal bilimlere ilgili ve bu alanda başarılı,

 Başkalarını etkileyebilen, düşüncelerini başkalarına söz ve yazı ile aktarabilen,

 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, insanları anlayabilen,

 Yeniliklere açık, yaratıcı,

 İşleri planlayabilen ve uygulamayı izleyebilen, yönetici özelliklerine sahip,

 Sürekli kendini geliştirme çabası içinde olan kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Kaymakam, İçişleri Bakanlığına bağlı olarak ilçedeki kaymakamlık binasında görev yapar. Çalışma saatleri genellikle düzenlidir. Çalışırken vatandaşlarla, valilerle, emniyet çalışanlarıyla, askeri üst düzey yöneticilerle, memurlarla etkileşim halindedir. Zaman zaman seyahat etmesi gerekir. Görev yaptığı ilçe belirli sürelerde değişir.

 

MESLEK EĞİTİMİNİN

VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin ön eğitimi üniversitelerin İktisat, İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler, Siyasal Bilgiler, Hukuk Fakültelerinde verilmektedir. Yukarıdaki fakültelerden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Kamu Personel Seçme Sınavında (KPSS) başarılı olmaları durumunda İçişleri Bakanlığınca yapılacak Kaymakamlık sınavına girebilirler.

 

 

 

 

 

MESLEK EĞİTİMİNE

GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin ön eğitimine girebilmek için,

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “İktisat”(TM-1)”, “Ekonomi”(TM-1)”,

“İşletme”(TM-1)” “Maliye”(TM-1)”, “Çalışma Ekonomisi ve Endüstriyel İlişkiler”(TM-

1)”, “Uluslararası İlişkiler”(TM-2)”, “Kamu Yönetimi”(TM-2)”, “Siyaset Bilimi”(TM-

2)”, “Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi”(TM-2)”, “Siyaset Bilimi ve Uluslar arası İlişkiler”(TM-2)” veya “Hukuk”(TM-2)” lisans programları için yeterli puan almak,

 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tercih bildirim formunda “İktisat”, “Ekonomi”, “İşletme”, “Maliye”, “Çalışma Ekonomisi ve Endüstriyel İlişkiler”, “Uluslararası İlişkiler”, “Kamu Yönetimi”, “Siyaset Bilimi”, “Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi”, “Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler” veya “Hukuk” lisans programları ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir. Bu lisans programlarını bitirenler doğrudan kaymakam olamamaktadırlar. Kaymakamlık mesleğine girebilmek için öncelikle Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından

yapılan Kamu Personel Seçme Sınavı’nı (KPSS) kazanmak gerekmektedir. Daha sonra İçişleri Bakanlığı tarafından ayrıca bir yarışma sınavı yapılmaktadır. Sınava girebilmek için aranan genel ve özel nitelikler şunlardır.

 

MESLEK EĞİTİMİ

Genel Nitelikler:

1- Türk Vatandaşı olmak.

2- Kamu haklarından mahrum olmamak.

3- Taksirli suçlar hariç, ağır hapis veya 6 aydan fazla hapis veya affa uğramış olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolaylı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçtan veya kaçakçılık, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı hürriyeti bağlayıcı ceza ile hükümlü bulunmamak.

4- Askerlikle ilgili bulunmamak; askerlik hizmetini yapmış yahut ertelenmiş veya yedek sınıfına geçirilmiş olmak. (Ancak yazılı sınav tarihinde askerlik hizmetinde bulunanlardan terhislerine en çok 3 ay kalanlar yazılı sınava kabul edilirler.)

 

Özel Nitelikler :

1- Üniversitelerin Siyasal Bilgiler, Hukuk, İktisat, İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri ile bunlara denkliği Yüksek Öğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt dışındaki en az dört yıl süreli fakültelerden mezun olmak.

2- Giriş sınavının yapıldığı yıl itibariyle, ay ve gün hesaba katılmaksızın 30 yaşını geçmemiş olmak. (Ancak fiili askerlik ödevine çağrılıp da, yukarıda belirtilen yaş sınırını askerlik ödevleri sırasında geçirmiş bulunanların terhislerinden sonra açılacak ilk sınava müracaat etmeleri şartı ile bu yaş durumları aday olarak alınmalarına engel teşkil etmez.)

3- Mülki İdare Amirliği görevini devamlı yapmasına engel olabilecek vücut ve akıl   hastalığı veya vücut sakatlığı ile özürlü bulunmamak; memleketin her ikliminde iş görmeye ve her vasıta ile gezip dolaşmaya kabiliyetli bulunmak ve bu hususlarda herhangi bir engeli olmadığı tam teşekküllü Devlet Hastanelerinin sağlık kurullarından alınacak raporla belirtilmiş olmak.

4- Yapılacak soruşturma sonunda Mülki İdare Amiri olmaya engel teşkil edecek kişisel veya ailevi kötü sanı bulunmadığı kanıtlanmış olmak.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ

VE İÇERİĞİ

Mesleğin ön eğitiminde; Siyaset Bilimine Giriş, Siyasal Düşünceler Tarihi, Siyasal Politikaya Giriş, Çevre Sorunları, Türkiye´nin Toplumsal Yapısı, Mahalli İdareler, Kamu Personeli Yönetimi, Kentleşme ve Konut Politikası, Ekonomi, İşletme, Maliye ve Hukuk dersleri verilmektedir.

 

MESLEK EĞİTİMİ

Sınav sonucunda kaymakam adayları, yıllık izin hakları saklı kalmak üzere normal hallerde

aşağıdaki sıra ve ortalama sürelerle üç yıllık staj devresine tabi tutulurlar.

* İl Merkez Stajı 1 ay,

* Bakanlık Merkez Stajı-1 3 ay,

* Kaymakam Refikliği Stajı 1 ay,

* Mülkiye Müfettişi Refakatinde Teftiş Stajı 1,5 ay,

* Bakanlık Merkez Stajı-2 4 ay,

* Yurtdışı Stajı 12 ay,

* Milli Güvenlik Stajı 1,5 ay,

* Kaymakam Vekilliği Stajı 8 ay,

* Kaymakamlık Kursu 4 ay.

Ancak, yukarıda belirtilen staj sıra ve süreleri o esnada mevcut kaymakam adaylarının sayısı, kaymakamsız ilçelerin sayısı ve mülkiye müfettişlerinin teftiş zamanları ile yurtdışında uygulanacak eğitim programının başlangıç tarihlerine bağlı olarak değişik uygulanabilir

Kaymakam adayları, 6 aylık birinci il merkez stajını, kaymakam refikliğini (yardımcılığını) ve mülkiye müfettişi refakatindeki teftiş stajını tamamlayarak, görevde en az bir yılı doldurduklarında vali tarafından değerlendirilebilirler. Vali her adayın görevine karşı olan ilgisini, işine devam durumunu, kişiliği, bilgi ve becerisini, kaydettiği gelişmeleri, temsil kabiliyetini, halkla ilişkilerini, kılık-kıyafetini, refiki bulunduğu kaymakam ve mülkiye müfettişlerinin raporlarını göz önünde tutarak kanaatini olumlu ya da olumsuz şekilde İçişleri Bakanlığına yazılı olarak bildirir.

Olumlu sicil almış ve başarılı görülmü ş kaymakam adaylarının bakanlıkça asaleti tasdik edilir.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN

BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Mesleğin ön eğitimini tamamlayanlar mezun oldukları alana göre değişen lisans diploması ve unvan alırlar.

İçişleri Bakanlığının açmış olduğu sınav sonucunda kaymakam adayı 3 yıllık staj  sonrasında başarılı olursa "Kaymakam" unvanını alır.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Sınavda kazanan kaymakam adayları, valilik emrine atanırlar, staj bitiminde hazırlayacakları kaymakamlık tezinin vali tarafından uygun görülmesinden sonra girdikleri sınavı başaran adaylar, 5. sınıf bir ilçeye kaymakam olarak atanırlar. Üç yıl bu ilçede çalıştıktan sonra "Mahrumiyet Bölgesi" diye nitelenen 6. sınıf bir ilçede iki yıl çalışırlar, sonra 4. sınıf bir ilçeye kaymakam olarak veya vali yardımcısı olarak atanırlar. Sonraki yıllarda 3., 2. ve 1´inci sınıf ilçelere kaymakam veya illerde vali yardımcılığına atanarak mesleklerine devam ederler. Ayrıca, valilik makamına Bakanlar Kurulu Kararı ve Cumhurbaşkanının onayı ile geçebilirler. Kaymakamlar, İçişleri Bakanlığı´na bağlı olarak ilçelerde veya İçişleri Bakanlığı´nın Merkez Teşkilatlarında çalışabilirler. Kaymakam ilçenin en büyük Mülki Amiridir. Kaymakamlık mesleğine 24.11.1991 tarihine kadar sadece erkek elemanlar alınmıştır. Bu tarihten sonra yapılan değişiklikle bayanlar da kaymakam adaylığı sınavına kabul edilmiştir. Türkiye´de ilçe sayısı her geçen gün artmaktadır. Buna paralel olarak kaymakama duyulan ihtiyaç da artmaktadır.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Temel eğitim süresince durumu uygun olan öğrencilere Kredi ve Yurtlar Kurumunca kredi ve öğrenim harcı verilmektedir. Karşılıklı veya karşılıksız burs alan öğrencilerde vardır. Öğrenim süresince eğitim masrafları tamamen öğrenciye aittir.

Adaylık döneminde atandığı kadro ve dereceden maaş almaktadırlar.

EĞİTİM SONRASI

İlk göreve başlayan bir kaymakam adayının ücreti yaklaşık olarak asgari ücretin 3 katı kadardır. Çalışma süresi arttıkça aldığı ücret buna paralel olarak artmaktadır. Kaymakamlar, özel hizmet tazminatı, temininde güçlük zammı, işgüçlüğü zammı, temsil giderleri adı altında çeşitli tazminatlar alırlar.

Kaymakamlar, devlet memurları yasasına göre maaş ve yan ödeme almanın yanı sıra, kaymakam olarak bir ilçeye atandığın da bulunduğu derecenin bir üstündeki dereceden maaş alırlar.

MESLEKTE İLERLEME

Kaymakam daha sonra vali yardımcısı ve vali olabileceği gibi üst dereceden bir başka yöneticiliğe atanabilir. Ayrıca İçişleri Bakanlığı merkez örgütünde de görev alabilirler. Kaymakamlar, vali yardımcısı, vali, müsteşar vb. idari kademelere yükselebilirler.

 

KİMYA MÜHENDİSİ

________________________________________________________

TANIM

Maddelerin kimyasal değişimlerini belirleyen koşulları inceleyen kimyasal madde üretecek tesislerin tasarlanması, kurulması ve işletilmesi alanlarında çalışan kişidir.

 

GÖREVLER

 Organik ve inorganik maddelerin bileşimlerini, atom ve molekül ağırlıklarını, maddelerde elektrik, ısıtma vb. etkiler karşısında meydana gelen değişmeleri inceler,

 Belli bir kimyasal maddeyi en ekonomik şekilde üretmek amacı ile kurulacak işletmenin projesini hazırlar,

 Kurulacak tesis için gerekli araç ve gereç tipini belirler,

 Tesisin kuruluşunu denetler,

 İşletmenin verimli bir biçimde çalışması için üretim aşamasında ürünün kalite kontrolünün yapılmasını sağlar,

 Kimyasal üretim için reçeteler hazırlar, maddelerin karışım ve bileşim oranlarının uygulama zamanlarını gösterir,

 Kimyasal madde üretimi için kullanılan yöntemlerin ayrıntılarını inceler,

 Kimya sanayiinde yeni teknolojilerin geliştirilmesiyle ilgili araştırma ve geliştirme

faaliyetlerini yürütür.

 

KULLANILAN ALET

VE MALZEMELER

Çalışma alanına bağlı olarak çeşitli;

 Analiz cihazları,

 Laboratuar cihazları (gaz kromotografi, atomik absorsiyon),

 Kontrol sistemleri ve bilgisayarları kullanır.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Kimya mühendisi olmak isteyenlerin;

 Sayısal düşünme gücüne,

 Bilimsel meraka,

 Bir işi planlayabilme ve uygulamaya koyabilme gücüne sahip,

 Kimyasal maddelere karşı alerjisi olmayan,

 Matematik, fizik, özellikle kimya ve ekonomi ile ilgili ve bu alanlarda başarılı,

 Sorumlu, sabırlı ve titiz kimseler olmaları gerekir.

 

 

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Kimya mühendisleri, çalışmalarını genellikle laboratuar ortamında yürütürler. Zaman zaman kimyasal üretim yapılan tesislerde görevlerini gerçekleştirirler. Proje mühendisi olarak görev yapanlar mühendislik bürolarında, işletme mühendisi olarak görev yapanlar doğrudan işletme alanında çalışmalarını yürütürler. Laboratuarlarda çalışma ortamı kokulu, sakin, sıcak ve temizdir. Tesislerdeki kontrol aşamasında ortam gürültülü, tozlu ve kokuludur. Kimya mühendisleri çalışırlarken laboratuar teknisyenleri, kimyagerler, biyokimyacılar, üretimle ilgili yöneticiler ve diğer çalışanlarla etkileşim halindedirler.

 

MESLEK EĞİTİMİNİN

VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi aşağıda adı verilen üniversitelerin Kimya Mühendisliği bölümünde verilmektedir.

 Afyon Kocatepe Üniversite Mühendislik-Mimarlık Fakültesi

 Anadolu Üniversite Mühendislik-Mimarlık Fakültesi,

 Ankara Üniversitesi (Ankara)-Mühendislik Fakültesi,

 Atatürk Üniversitesi (Erzurum)-Mühendislik Fakültesi,

 Beykent Üniversite Mühendislik-Mimarlık Fakültesi

 Boğaziçi Üniversitesi (İstanbul)-Mühendislik Fakültesi,

 Cumhuriyet Üniversitesi (Sivas)-Mühendislik Fakültesi,

 Ege Üniversitesi (İzmir)-Mühendislik Fakültesi,

 Eskişehir Osmangazi Üniversite Mühendislik-Mimarlık Fakültesi

 Fırat Üniversitesi (Elazığ)-Mühendislik Fakültesi,

 Gazi Üniversitesi (Ankara)-Mühendislik-Mimarlık Fakültesi,

 Gazi Üniversitesi Çorum Mühendislik Fakültesi,

 Hacettepe Üniversitesi (Ankara)-Mühendislik Fakültesi,

 İnönü Üniversitesi (Malatya)-Mühendislik Fakültesi,

 İstanbul Üniversitesi (İstanbul)-Mühendislik Fakültesi,

 İstanbul Teknik Üniversitesi (İstanbul)- Kimya-Metalurji Fakültesi,

 İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü Mühendislik Fakültesi,

 Kocaeli Üniversite Mühendislik Fakültesi,

 Koç Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Kimya-Biyoloji Mühendisliği,

 Marmara Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi,

 Mersin Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi,

 Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara)- Mühendislik Fakültesi,

 (Eskişehir)Osmangazi Üniversitesi -Mühendislik-Mimarlık Fakültesi,

 Selçuk üniversitesi, Mühendislik – Mimarlık Fakültesi,

 Yeditepe Üniversitesi, Mühendislik – Mimarlık Fakültesi,

 Yıldız Teknik Üniversitesi (İstanbul) Kimya- Metalurji Fakültesi

 

MESLEK EĞİTİMİNE

GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için,

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS) “Kimya Mühendisliği” lisans programı için yeterli “MF-4” puan almak.

 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tercih bildirim formunda “Kimya mühendisliği” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

 

MESLEK EĞİTİMİ

Bu yüksek öğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Fen, Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler, YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme sonucunda diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.

Ancak kendi alan/kol/bölümlerinin dışında bir yüksek öğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.

“Boya Teknolojisi”, “Boya ve İzolasyon Uygulama Teknikeri”Eczane Hizmetleri”,”Eczane Teknikeri”, “İnşaat ve Sanayi Boya Uygulama Teknolojisi”, “Kağıt Teknolojisi”,“Kâğıt ve Kâğıt İşleme Teknolojisi”, “Kâğıtçılık”, “Kimya”, “Kimya Teknolojisi”, “Kozmetik Teknolojisi”, “Lastik Teknolojisi”, “Lastik-Plastik”, “Lastik ve Plastik Teknolojisi” “Metal İşleri”,”Metalografi ve Malzeme Muayenesi”,”Metalurji”,“Metalürji Malzeme”, “Petrokimya”,””Petrol Sondajı ve Üretimi”, “Plastik Teknolojisi”, “Rafineri”, “Rafineri ve

Petrokimya”, “Rafineri ve Petrokimya Teknolojisi”,“Selüloz ve Kağıtçılık”, “ Selüloz ve Kağıt Teknolojisi” ,“Şeker Teknolojisi” ve “Yalıtım Teknolojisi”,”Yapı Yalıtım Teknolojisi”, ön lisans programlarını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Kimya Mühendisliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ

VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi liseden sonra 4 yıldır.

Eğitimin;

1. yılında; Matematik, Fizik, Genel Kimya, Sayısal Bilgisayar Programlama, Teknik Resim, 2. yılında; Kimya Mühendisliği Temel Prensipleri, Fizikokimya ve Laboratuarı, Yüksek Matematik, Analitik Kimya, Mühendislik Mekaniğinin Esasları, Kimya Mühendisliği Termodinamiği, Akışkanlar Mekaniği, Organik Kimya, Malzeme Bilgisi,

3. yılında; Mühendislik Ekonomisi, Kimya Mühendisliği Termodinamiği, Isı Aktarımı, Organik Kimya ve Laboratuar, Elektrik Mühendisliğine Giriş (seçmeli ders), Kütle Aktarımı, Kimyasal Reaksiyon Mühendisliği, Matematiksel Modelleme, Aletli Analiz ve Laboratuar, Endüstriyel Kimya (seçmeli ders),

4. yılında; İnorganik Teknoloji, Reaktör Tasarımı, Kütle Aktarımı, Kimya Mühendisliği  Tasarımı, Organik Teknoloji, Temel İşlemler Laboratuarı, Proses Kontrol, KimyaMühendisliği Tasarımı II, Lisans Araştırma Projesi gibi dersler alırlar.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN

BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Kimya Mühendisliği” lisans diploması ve “Kimya Mühendisi” unvanı verilir.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Kimya mühendislerinin çalışma alanları çok geniştir. Endüstriyel tesisler, laboratuarlar, özel ve kamu proje büroları, ithalat ihracat büroları petrokimya, temel kimyasallar, şeker, otomotiv, gıda, çimento ve refrakter, seramik, ilaç, tekstil, boya, cam, metal, gübre, elektrik, lastik, denizcilik, savunma sanayii ve sağlık alanlarında, tasarım, işletme ve destek hizmetler veren birimlerde çalışabileceklerinden; işyerinin faaliyet alanına göre yaptıkları işler de şekillenmektedir.

Kimya mühendisleri ve kimya yüksek mühendisleri kimyasal veya fiziksel süreçlerin proje ve tasarımının yapılmasında, bu süreçlerin uygulanacağı sınai tesis ve ısı buhar santrali, arıtım tesisi gibi yardımcı tesisler ile her türlü yapıda katı, sıvı, gaz yakıtlar ile ilgili enerji, dönüşüm, dağıtım, taşıma ve depolama ile ilgili tesisatın fizibilite raporlarının hazırlanması, projelendirilmesi, kurulması ve işletilmesinde görev alabilirler.

Kimyasal üretim süreçlerini içeren her türlü işletmenin araştırma, geliştirme ve kalite kontrol birimlerinde görev yapabilir ve bu birimlerin sorumlu müdürlüğünü yürütebilirler. Kimyasal madde işleyen imalathane ve fabrika kurabilirler, sorumlu müdürlüklerini yüklenebilirler. Her türlü mesleki danışmanlık, temsilcilik ve ticaret yapabilirler.

 

Kimyasal analiz laboratuarları ile her türlü kimyasal madde içeren (tarım ilaçları, kimyevi gübreler ve veteriner ilaçları dahil) mamullerin alım satımı ile pazarlamasını yapacak kuruluşlar, sorumlu müdür olarak kimya mühendisi veya kimyager çalıştırmak zorundadır.

Ülkemizde kimya sanayiinin gelişimiyle, kimya mühendisliği eğitimi alarak mezun olanların sayısı uyumlu değildir.

DPT verilerine göre 1967 yılında kimya mühendisi arz ve talebi denge halindedir. 1900 kimya mühendisi mevcuduna karşılık 1900 kişilik istihdam olanağı bulunmaktadır. Daha sonraki yıllarda eğitim politikasının değişmesi büyük bir işsizlik sorununu da beraberinde getirmiştir. 1972 yılında 3080 kimya mühendisinin 2000´i istihdam edilmiştir. İşsizlik oranı % 35´dir. Bu oran günümüze kadar büyüyerek gelmiştir. Bu oluşumda son yıllarda kimya sanayii yatırımlarının daha önceki dönemlerdeki değerlerinin altına düşmesi ve mevcut yatırımların yenileme yatırımlarına yönelik olmasının da etkisi büyüktür.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Son yıllarda endüstriyel yatırımlardaki azalmaya paralel olarak işsizlik oranı da giderek yükselmektedir. Eğitim veren fakültelerin mezun sayısı piyasanın ihtiyacının çok üzerindedir. Ayrıca eğitimde kalite farklılığı da çok fazladır. Gerekli laboratuar ve teknik gereçlere sahip olmayan üniversiteler ve staj yeri bulmada çekilen güçlükler nedeniyle öğrenciler piyasanın istediği düzeyde yetiştirilememektedir. Özellikle son yıllarda staj yeri bulmakta güçlük çeken öğrencilere Kimya Mühendisleri Odası yardımcı olmaktadır. Kimya mühendisliği çok kapsamlı bir meslek dalıdır. Günümüzdeki teknolojik gelişmeler karşısında çok dinamik bir yapıya sahiptir. Mezun sayısına sınırlama getirilmesi, eğitimde kalitenin yükseltilmesi ve sanayileşmeye gerekli önemin verilmesiyle istihdam alanı canlı tutulabilecek bir meslektir. İşçi sağlığı ve iş güvenliği alanında denetim işlemleri genellikle kimya mühendisleri  tarafından gerçekleştirilmektedir. Bu nedenle, meslek elemanları Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı´nda da çalışabilmektedirler. Ülkemizde kimya mühendisleri genellikle sanayinin ve kimya endüstrisinin geliştiği İstanbul, Kocaeli, Sakarya, Adana, İçel, Bursa, Gemlik, Yalova gibi yörelerde çalışma alanı bulabilmektedirler.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uyan öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci kredisinden ve bazı kurum ve kuruluşların vermiş olduğu burslardan faydalanabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Kimya mühendisleri kamu kuruluşlarında teknik hizmetler sınıfından maaş almakta olup, işe ilk başlayan bir kimya mühendisi asgari ücretin yaklaşık 3-4 katı ücretle çalışmaktadır. Özel sektörde ise ücret çalışılan işyeri ve deneyime göre değişiklik göstermektedir.

MESLEKTE İLERLEME

Meslekte ilerleme ve yükselme diğer mühendislik alanlarında olduğu gibi lisansüstü eğitimle mümkündür. Yüksek lisans ve doktora programları ders yükümlülükleri ile birlikte bir tez hazırlanmasını içerir. Doktora programında ayrıca bir yeterlilik sınavı vardır. Araştırma konuları çok geniştir. Yürütülmekte olan tezler geniş bir alanı kapsamaktadır. Isı, kütle ve momentum aktarımı ile ilgili çalışmalar, proses tasarımı ve kontrolü, reaksiyon mühendisliği ve kataliz, malzeme bilimleri, polimerler, zeolitler ve kompozitler, membran ayırma işlemleri, biomalzemeler, enerji üretimine ilişkin konular, kömür yanması, sıvı yakıtlar, petrol rafinasyon ürünleri, proses endüstrilerinde enerji ekonomisi vb. gibi konularda yüksek lisans eğitimiyle meslekte uzmanlaşmak mümkündür.

İşyerinde yeterli aktivite ve başarı gösterenler bölüm veya işletme yöneticiliğine kadar yükselebilirler. Özellikle petrokimya, boya, gübre ve tekstil alanlarında yönetici olmak mümkündür.

KİMYA ÖĞRETMENİ

________________________________________________________

TANIM

Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere, kimya ile ilgili eğitim veren kişidir.

 

GÖREVLER

Kimya konusu ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.

Kimya öğretmeni, bu program çerçevesinde;

 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,

 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,

 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,

 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,

 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,

 Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,

 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,

 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle

ilişkilerini sağlamaya çalışır.

 

KULLANILAN ALET, MALZEME

VE EĞİTİM MATERYALLERİ

 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,

 Ders kitapları,

 Okul araç ve gereçleri,

 Ders araç ve gereçleri.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin

Yayın: 05.01.2018 - Güncelleme: 05.01.2018 10:19 - Görüntülenme: 1731
Kaynak: http://e-ogrenme.iskur.gov.tr/oyscontent/Courses/Course162/index.html
  Beğen | 0  kişi beğendi