T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
AYDIN / BOZDOĞAN - Bozdoğan Anadolu Lisesi

Meslekler N-O Harfi ile Başlayanlar

NOTER

________________________________________________________

TANIM

Bireylerin haklarını güvenceye almak ve bu yolla anlaşmazlıkların önlenmesini veya hakça çözülmesini sağlamak için hukuk belgelerini düzenleyen ve onaylayan kişidir.

 

GÖREVLER

 Yapılması kanunla başka bir makam, merci veya şahsa verilmemiş olan her nevi hukuki işlemleri düzenler,

 Kanunlarda resmi olarak yapmaları emredilen ve mercileri belirtilmemiş olan bütün hukuki işlemleri Noterlik Kanunu hükümlerine göre yapar,

 Gayrimenkul satış vaadi sözleşmesi yapar,

 Alım-satım sözleşmesi yapar,

 Kanunlara uygun olarak hazırlanıp getirilen kağıtların üzerindeki imza, mühür veya herhangi bir işareti veya tarihi onaylar,

 Yapılan işlemlerin asıllarından veya getirilen kağıtlardan örnek çıkarıp verir,

 Protesto, ihbarname ve ihtarname gönderir,

 Kanunen tescili gereken işlemleri tescil eder,

 Yabancı dillerden çevrilen hukuki belgelerin doğruluğunu onaylar,

 Yeminli ifadeleri yazılı olarak saptar.

 

KULLANILAN ALET

VE MALZEMELER

 Resmi mühür,

 Resmi kaşeler,

 Daktilo, bilgisayar,

 Büro malzemeleri.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Noter olmak isteyenlerin;

 Sağlam bir mantığa,

 Yorum yapabilme ve değerlendirme niteliğine sahip,

 Sorumluluk duygusu yüksek, dikkatli,

 Yasal değişiklikleri izleyebilen,

 İnsanlarla iletişim kurmayı ve yardım etmeyi seven kimseler olması gerekir.

 

 

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Noterler görevlerini genellikle kapalı ortamlarda yerine getirirler. Noter huzurunda yapılacak çekilişlerde veya kuralarda daha değişik ortamlarda bulunmaları gerekebilir. Çalışma ortamı sıcak, işin yoğun olduğu saatlerde yazı makinelerinin çalışması yüzünden gürültülüdür. Ancak bilgisayar kullanımı arttıkça gürültü azalmaktadır. Noterlik dairesinde günlük çalışma o yerdeki diğer resmi dairelerle birlikte başlar. Şu kadar ki, noterlik dairesindeki iş kabulü süresi o yerdeki diğer resmi dairelerden en çok bir saat daha fazla olabilir. Noter günlük çalışma süreleri dışında iş kabul edemez. Ancak, tatil günlerinde ve iş günlerinin tatil saatlerinde vasiyetname tanzim ve tastiki veya gecikmesinde zarar umulan noterlik işlemleri yapabilirler.

 

MESLEK EĞİTİMİNİN

VERİLDİĞİ YERLER

Meslek için gereken ön eğitim Hukuk Fakültelerinde verilmektedir.

 

MESLEK EĞİTİMİNE

GİRİŞ KOŞULLARI

Hukuk Fakültelerinde eğitime başlayabilmek için lise veya dengi okul mezunu olmak Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS) lisans programı için yeterli “TM-2” puan almak gerekmektedir. Noter olmak için Hukuk Fakültesini bitirmek ve bir noterin yanında noterlik stajını tamamlayarak Noterlik Belgesi almak gerekmektedir. Adli veya askeri hakimlik, savcılık yapmış veya avukat unvanını kazanmış olanlar noterlik stajına tabii değildir.

 

Noterlik stajına kabul edilebilmek için ise,

 T.C. vatandaşı olmak,

 21 yaşını bitirmiş, 50 yaşını doldurmamış olmak,

 Türk hukuk fakültelerinin birinden mezun olmak veya yabancı bir memleket hukuk fakültesinden mezun olup da, Türkiye hukuk fakülteleri programlarına göre noksan kalan derslerden başarılı sınav vermiş bulunmak,

 Kesinleşmiş bir kararla yüz kızartıcı bir suçtan veya ağır hapsi gerektiren bir cürümden mutlak olarak, yahut kasti bir cürümden bir sene veya daha fazla hapis cezası ile hüküm giymiş olmamak,

 Kesinleşmiş bir ceza veya disiplin kararı sonucunda hakim, savcı, memur yahut avukat olmak niteliğini kaybetmiş bulunmamak,

 Noterlik mesleğine yaraşmayacak tutum ve davranışları çevresince bilinmiş olmamak,

 Noterlikle ve noter stajyerliği ile birleşmeyen bir işle uğraşmamak,

 Mahkeme kararı ile kısıtlanmış olmamak,

 İflas etmiş ise itibarı iade edilmiş olmak (Hileli ve taksirli müflisler itibarları iade edilmiş olsa bile kabul olunmazlar),

 Hakkında aciz vesikası verilmiş ise bunu kaldırmış bulunmak,

 Noterlik görevini devamlı ve gereği gibi yapmaya engel vücut veya akılca malul

olmamak,

 Staj yapılacak yerde ikametgahı bulunmak gerekmektedir.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ

VE İÇERİĞİ

Hukuk Fakültelerinde eğitim süresi 4 yıldır. Bu eğitimde hukukun tüm dallarıyla ilgili dersler alınır. Noterlik staj süresi ise 1 yıldır.Stajyer, staj gördüğü noterlik dairesinde ,noterlik kanununun ve yönetmeliğinin gösterdiği işleri yapmakla yükümlüdür. Protesto, ihbarname ve ihtarname gönderme, kanunen onaylanması gereken işlemleri onaylama, alım satım sözleşmesi yapma bu işlere örnek gösterilebilir.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN

BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Noterlik stajını başarıyla tamamlayanlar "Noterlik Belgesi" alırlar ve "Noter” unvanını kazanırlar.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Asliye ve Sulh Hukuk Mahkemelerinin bulunduğu her yerde, bu mahkemelerin yargı çerçevesindeki ilgili işlerini görmeye yetkili olmak üzere, Adalet Bakanlığı´nca bir noterlik kurulur. Bir bölgede, birden çok noterlik de açılabilir. Boşalan Noterlikler Resmi Gazete ile mahallinde ilan edilir.Boşalan, açılan veya dördüncü sınıftan üçüncü sınıfa geçirilen noterlikler, o yerde, İstanbul ve Ankara’da ve Adalet Bakanlığınca uygun görülecek diğer yerlerde çıkan birer gazete ve Resmi Gazete’de birer defa ilan olunur. Şu kadar ki, yaş tahdidi sebebiyle boşalacak noterliklerin, noterin yaş tahdidine tabi tutulmasından önce ilanı zorunludur.

Yapılacak ilanda, boşalan ve üçüncü sınıfa geçirilen noterliğin bir evvelki yıla ait gayrisafi geliri, açılan noterliğin ise emsallerine göre Adalet Bakanlığınca tahmin edilecek gayrisafi ve isteklilerin hangi belgelerle birlikte başvurmaları gerektiği gösterilir.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Noterlik stajı ücretlidir. Staj ücreti Adalet Bakanlığı´nın da görüşü alınmak suretiyle Türkiye Noterler Birliği´nce belirlenir ve stajın başlangıç tarihinden, Adalet Bakanlığı´nca noterlik belgesinin verildiği tarihe kadar olmak üzere, birlik bütçesinden ödenir.

EĞİTİM SONRASI

Noterlerin verdikleri hizmet için alacakları ücret, Adalet Bakanlığı´nca hazırlanan bir tarife ile saptanır. Hukuki işlemlerin genişliğine paralel olarak kazanç durumları oldukça

yüksektir.

MESLEKTE İLERLEME

Noterlikler yılda en az bir kez, Cumhuriyet Savcılığı´nca denetlenir ve denetleme raporları Adalet Bakanlığı´na gönderilir. Noterlikler üç sınıfa ayrılır, bu sınıflamayı, Türkiye Noterler Birliği´nin görüşünü alarak, Adalet Bakanlığı yapar. Sınıflamada, noterliğin yetki çevresindeki nüfus, iş yoğunluğu ve noterlik geliri temel alınır, genellikle aynı mahkemeye bağlı noterlikler, aynı sınıftan sayılır. Adalet Bakanlığı, her dört yılda bir, noterliklerin durumunu inceleyerek, yaptığı sınıflamayı Resmi Gazete ile duyurur. Hukuk fakültesini bitirenlerden, Hakim, Savcı ya da Avukat unvanını alanlar Noterlik belgesi olmaya engel halleri yoksa Noterlik Belgesini aldıktan sonra Noterliklere atanma hakkını kazanırlar. İstekli olanlar, noter olmak için Adalet Bakanlığı´na başvururlar. Adalet Bakanlığı, boş olan yerleri ilan eder. Kişilerin ataması, böylelikle yapılabilir. İlk atama 3. sınıf noterliğe yapılır. 2. sınıfa atanmak için en az dört yıl 3. sınıf noterlik yapmak gereklidir. Noterin ikinci ve üçüncü sınıfta asgari hizmet süresi 2 yıldır.Noterliğin bir kaynağı da, Hakimlik ve Savcılıktır. Noter yetiştiren ayrı bir okul bulunmamaktadır. Hakim ve Savcılık yapmış olanlar arasından, Noterlik belgesine sahip olanlar istemeleri halinde, noterliğe geçmektedirler.

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİ

________________________________________________________

TANIM

Okul öncesi çocuklara bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden sağlıklı bir şekilde gelişmeleri için , gerekli eğitimi veren kişidir.

 

GÖREVLER

 Okul öncesi eğitim ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.

 Okul öncesi öğretmeni, bu program çerçevesinde,

 Çocukların zihinsel yönden gelişmelerini sağlayacak konuları, çocukların anlayacağı şekilde, günlük yaşantılarından örneklerle anlatır. (Örneğin, oyun, müzik, hikaye anlatan tartışma, şarkı söyleme ve söyletme, çeşitli yarışma faaliyetleri, çeşitli çizim, resim ve model yapma gibi faaliyetlerle el becerileri geliştirme ve oyuncaklardan yararlanma bunlardan bazılarıdır.)

 Kalem tutma, oyuncaklarını kullanmayı öğrenme ve el becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur,

 Çocukların ilgi ve yönelişlerini anlamaya ve geliştirmeye çalışır, kendilerine güvenmelerini, cesaretli olmalarını ve kendi başlarına hareket edebilmelerini sağlar.

 Ortak sosyal davranışlarla, çocukların fiziksel gelişmelerini artırmak üzere faaliyetler organize eder,

 Çocukların tuvalet, giyinme gibi günlük ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri için gerekli becerileri kazandırır,

 Masal, hikaye, bilmece, şarkı, şiir yoluyla dil gelişmelerini sağlar,

 Çocuklar için gözlem dosyaları tutar ve velilerine çocuğun dönem içindeki gelişmesi hakkında bilgi verir,

 Çocukların günlük ihtiyaçlarını kendi başlarına karşılamaları için gerekli becerileri kazandırır,

 Çocukların temizlik kurallarına uymalarını sağlamak için bilgi vererek el-yüz yıkama ve diş fırçalama gibi faaliyetlerin alışkanlık haline getirilmesini sağlar,

 Çocukların düzenli beslenmelerine dikkat ederek gerekli önlemleri alır,

 Çocuklara okuma yazmaya hazırlık çalışmaları yaptırır,

Çocukların davranış özelliklerini, gelişmelerini izler ve kanaatlerini gözlem dosyasına işler,

 Günlük yemek listesi ile çocukların uyku saatlerini belirler ve uygular,

 Çocuk bakıcılarının çalışmalarını denetler.

 

 

 

 

KULLANILAN ALET, MALZEME

VE EĞİTİM MATERYALLERİ

Hikaye, masal, boyama ve eğitim kitapları, eğitici (logo) oyuncaklar, seramik malzemeleri, kağıt ve kartonlar, resim defterleri, el işi kağıtları, zeka geliştirici test kitapları, toplar ve balonlar, kavram geliştirici oyuncaklar, müzik aletleri, TV-video vb.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Okul öncesi öğretmeni olmak isteyenlerin;

 Gelişim psikolojisine ilgili ve bu alanda başarılı,

 Çocukları seven, onlarla beraber olmaktan sıkılmayan,

 Çocukların duygularını anlayabilen,

 Öğrenciler üzerinde gerekli disiplini sağlayabilen,

 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,

 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,

 Dikkatli, işine özen gösteren,

 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,

 Sevecen, hoşgörülü, sabırlı,

 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,

 Girişimci, yaratıcı

kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Okul öncesi öğretmeni, oyun odası, bahçe gibi ortamlarda çalışır, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı gürültülü ve biraz tozludur .

 

MESLEK EĞİTİMİNİN

VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi üniversitelere bağlı fakültelerin "Okul Öncesi Öğretmenliği" bölümümde verilmektedir. Daha önceki yıllarda “Çocuk Gelişimi ve Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği” adı altında da mezun vermiştir.

 

MESLEK EĞİTİMİNE

GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için,

Lise veya dengi okul mezunu olmak,

- Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS) “Okul Öncesi Öğretmenliği” lisans programı için yeterli “YGS-5” puan almak.

- Öğrenci Seçme ve yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Okul Öncesi Öğretmenliği” ve “Çocuk Gelişimi” ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir..

Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal Bilimler,Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat Genel Kültür, Fen ve Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler, Türkçe- Matematik, Yabancı Dil alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.

Anadolu Öretmen Lisesi ve Öğretmen Lisesi mezunları ve Meslek Liselerinin “ Çocuk

Gelişimi, Çocuk Gelişimi ve Bakımı ile Çocuk Gelişimi ve Eğitimi” bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (ÖSS) kazanıp “Okul öncesi Öğretmenliği” veya “Çocuk Gelişimi” lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansları azalmaktadır.

“Anaokulu Öğretmenliği, Çocuk Gelişimi” önlisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde, “Okul Öncesi Öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ

VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.

Eğitim süresince;

 Çocuk gelişimi psikolojisi, anatomisini, biyolojisini öğrenir,

 Plan yapmak ve uygulamak için gerekli bilgileri öğrenir,

 Müzik, drama, oyun konularında bilgi sahibi olur,

 Özürlü çocukların özellikleri ve entegre eğitimi,

 İnsan ilişkileri ve psikolojisi,

 Kurum yönetimine ilişkin dersler,

 Çocuk sağlığı, ilkyardım,

 Öğretim teknikleri,

konularında kuramsal ve uygulamalı dersler verilir.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN

BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara mezun oldukları alanlara göre Lisans diploması ve

“Okul Öncesi Öğretmeni” unvanı verilir.

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmi ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, anasınıfı, çocuk kulübü gibi okul öncesi eğitim kurumlarında öğretmen olarak, Çocuk yayınlarının hazırlanmasında, oyuncak tasarımı gibi alanlarda uzman olarak çalışabilirler. Hızla gelişen bir alandır. Kadının çalışma hayatına atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması kreş, anaokulu gibi kurumlara talebi artırmaktadır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Olanakları elverenler kendi işlerini kurabilmektedirler.

 

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Yüksek öğrenimleri süresince öğrenciler, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun sağlamış olduğu kredi ve yurt hizmetlerinden yararlanabilirler,ayrıca çeşitli resmi ve özel kurum ve kuruluşlar tarafından sağlanan burslardan faydalanabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve yeni göreve başlayan öğretmenler 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlayarak maaş, yan ödeme, ek ders ücreti alırlar. Görev yaptıkları okul bünyesinde döner sermaye işletmesi bulunduğu takdirde döner sermaye ücretinden belli oranda pay alırlar.

Ayrıca öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.

Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları

anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.

MESLEKTE İLERLEME

Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).

Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı

oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler. Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler. Lisans eğitiminden sonra üniversitede görev alanlar yüksek lisans yaparak; araştırma görevlisi, öğretim üyesi, doçent, profesör olabilirler. Kamu kurumlarına bağlı kreşlerde ve özel anaokullarında idareci olabilirler.

OPTİSYEN

__________________________________________________

TANIM

Göz doktoru tarafından tanısı konmuş hastalara, reçetelerine göre görme bozukluklarınıngiderilmesi veya hafifletilmesi için kullanılan optik gereçleri (gözlük, kontakt lens vb.) hazırlayan ve uygulayan kişidir.

 

GÖREVLER

 Göz doktoru tarafından verilen reçeteyi inceler,

 Gözlük camlarını reçeteye uygun olarak hazırlar,

 Camları kişiye uygun çerçeveye takar ve göze uyumunu kontrol eder,

 Gerektiğinde bilgisayarlı görme kontrolü yapar. (Kanunla yetki verildiği takdirde.)

 

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

 Vantuzlama aleti,

 Fokometre (her türlü cam ve lensin diyoptirisinin ölçülmesine yarayan alet),

 Vantilet (sıcak hava veren ısıtıcılar),

 Pupilemetre (gözbebekleri arasındaki mesafeyi ölçmek için kullanılan alet),

 Kalıplama makinesi,

 Delme makinesi,

 Parlatma makinesi,

 Cam pensleri,

 Elmas (cam kesici),

 Çeşitli tornavidalar,

 Çeşitli camlar ve çerçeveler,

 Yapıştırıcılar,

 Cam tıraşlama makinesi,

 Vantuzlama makinesi,

 Delme makinesi,

 Parlatma makinesi.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

 Optisyen olmak isteyenlerin;

 Fizik ve biyoloji konularına, özellikle fiziğin optik (ışık) konusuna ilgi duyan,

 El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,

 Estetiğe önem veren,

 Dikkatli, sabırlı ve sorumluluk sahibi

 kimseler olması beklenir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Optisyenlerin çalışma ortamı ve koşulları oldukça iyidir. Meslek genellikle temiz, gürültüsüz, kokusuz, tozsuz vb. bir ortamda icra edilmektedir. Çalışma saatleri düzenlidir.

 

MESLEK EĞİTİMİNİN

VERİLDİĞİ YERLER

Optisyenlik mesleğinin eğitimi, aşağıda belirtilen üniversitelere bağlı meslek yüksekokullarının “Optisyenlik” bölümünde verilmektedir.

 Cumhuriyet Üniversitesi(Sivas)- Sağlık Hizmetleri MYO.

 Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO.

 Muğla Üniversitesi Muğla Sağlık Hizmetleri MYO.

 Ondokuz Mayıs Üniversitesi(Samsun) Sağlık Hizmetleri MYO.

 Süleyman Demirel Üniversitesi(Isparta)-Senirkent MYO.

 

MESLEK EĞİTİMİNE

GİRİŞ KOŞULLARI

Meslek liselerinin Tıp Elektroniği, Tıbbi Sekreterlik, Tıp Sekreterliği, Büro Yönetimi ve Sekreterlik, Biyomedikal Cihaz Teknolojisi bölümlerinden mezun olanlar “Optisyenlik” ön

lisans programına sınavsız olarak girebilirler. Ortaöğretim Başarı Puanları, okul türleri, Mesleki ve Teknik Eğitim Bölge’leri (METEB)’leri ve mezuniyet yılları dikkate alınarak kontenjan dahilinde yerleştirilebilirler. Meslek liselerinin sınavsız geçiş için belirlenen bölümleri dışındaki bölümlerden ya da liselerden mezun olanlar/olacaklar ise ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavına (YGS) girmeleri ve yeterli “YGS-1“ puanı almaları halinde sınavsız yerleştirme sonunda kontenjan kalırsa ek yerleştirme ile açık olan programlara istedikleri takdirde yerleştirilebileceklerdir.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ

VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi yıldır.

Eğitim süresince öğrencilere; Türk Dili, Yabancı Dil, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi gibi genel bilgi derslerinin yanında Fizik, Kimya, Fizik ve Geometrik Optik, Göz Anatomi ve Fizyolojisi, Görme Optiği, Optik Aletler ve Kullanımı, Gözlükçülük, İlk Yardım, Bilgisayar, Muhasebe, Halk Sağlığı ve Tıbbı Deontoloji, Mağaza Yönetimi, Halkla İlişkiler, Davranış Psikolojisi ve Göz Hastalıkları gibi dersler okutulmaktadır.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ

VE İÇERİĞİ

Ayrıca birinci sınıf öğrencilerine 20 işgünü, ikinci sınıf öğrencilerine 40 işgünü işyerlerinde staj yaptırılmaktadır. Staj zorunlu olup bütün öğrenciler katılmak zorundadır. Okul eğitimi esnasında işyerinde staj yapan öğrencilere; reçetenin doğru okunması, camların hazırlanması, odak noktalarının ayarlanması, gözlük ve çerçeve seçiminde müşteriye yardımcı olunması, gözlüğün kontrol edilmesi ve yüze göre ayarlanması, halkla ilişkiler konularında bilgi ve beceriler kazandırılmaktadır.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN

BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Sağlık Teknikerliği“ ön lisans diploması ve “Optisyen” ünvanı verilir.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

İnsan sağlığı ile doğrudan ilgili olan göz rahatsızlıkları ve bunların çözüm yolları gözlükçülüğü geçerli ve zorunlu kılmaktadır. Ülke nüfusunun sürekli bir şekilde artması, buna rağmen gözlüğün yerini tutabilecek teknolojik yeniliklerin yetersiz kalması ve çıkanlarında gerek sağlık açısından gerekse kullanım açısından daha iyi olmaması (kontakt lens gibi), mesleği gelecekte de önemli bir istihdam alanı olarak ortaya çıkarmaktadır. Ülkemizin coğrafi konumu nedeniyle özellikle yaz aylarında fazla güneş altında kalınması optik gözlükçülüğün yanında filtreli güneş gözlüğü piyasasının da doğmasına neden olmuştur. Bu da istihdamı olumlu yönde arttırmaktadır.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Öğrenim süresince isteyen öğrencilere Kredi ve Yurtlar Kurumu´nca öğrenim ve harç kredisi verilmektedir. Bazı kuruluşlarca karşılıklı veya karşılıksız burs verilmektedir.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonrası kazanç kişinin çalışma şekline (kendi işinde veya ücretli), piyasa koşullarına, işyerinin bulunduğu bölge veya semte göre değişkenlikler göstermektedir. Kendi işyerinde çalışanlar için (kanunla işyeri açma yetkisi yetki verildiği takdirde) yukarıdaki nedenlerden dolayı belli bir rakam vermek olanaklı değildir. Ancak ücretli çalışan bir optisyen asgari ücretten başlayan ve asgari ücretin dört katına ulaşan miktarlarda ücret alabilmektedir.

MESLEKTE İLERLEME

“Optisyenlik” ön lisans programını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavında (DGS) başarılı oldukları taktirde, Fizik, Lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 05.01.2018 - Güncelleme: 05.01.2018 10:21 - Görüntülenme: 374
Kaynak: http://e-ogrenme.iskur.gov.tr/oyscontent/Courses/Course162/index.html
  Beğen | 0  kişi beğendi